سیاسی

تظاهرات در شهرهای لبنان در اعتراض به وضع مالیات جدید

شامگاه پنجشنبه معترضان در مقابل ساختمان‌های دولتی از جمله پارلمان در مرکز بیروت، پایتخت لبنان تجمع کرده و شعار «سقوط نظام» سر دادند.

میدل ایست نیوز: بیروت و شهرهای مختلف لبنان پنجشنبه شب (17 اکتبر) شاهد اعتراض صدها نفر به برنامه دولت این کشور برای وضع مالیات تازه بودند.

به گزارش الجزیره، دولت لبنان برای تامین بودجه سال ۲۰۲۰ با مشکلاتی روبرو است و در صدد است بر بنزین، تنباکو و نرم افزارهای ارتباطی از جمله «واتس آپ» مالیات بیشتری وضع کند.

شامگاه پنجشنبه معترضان در مقابل ساختمان‌های دولتی از جمله پارلمان در مرکز بیروت، پایتخت لبنان تجمع کرده و شعار «سقوط نظام» سر دادند. گزارش‌ها حاکی است که تعداد زیادی از نفرات پلیس ضدشورش در نقاط مختلف بیروت مستقر بودند و مانع حرکت معترضان شدند.

خبرگزاری دولتی لبنان هم می‌گوید، در مرکز بیروت محافظ یک مقام دولتی وقتی معترضان کوشیدند راه حرکت کاروان این مقام دولتی را مسدود کنند، به سوی تجمع کنندگان تیراندازی کرده است.

مشخص نیست که در این حادثه کسی زخمی یا کشته شده است.

خبرگزاری دولتی لبنان همچنین گفته است، معترضان برخی خیابان‌های در داخل شهر از جمله مسیرها به سمت فرودگاه بیروت را ایجاد موانع و آتش زدن لاستیک مسدود کردند.

طبق این گزارش، اعتراضاتی در حومه جنوبی بیروت، صیدون، طرابلس و دره بقاع برگزار شده است.

الجزایره می‌گوید، در اعتراضات شامگاه پنجشنبه لبنان، معترضان همانند اعتراضات «بهار عربی در سال ۲۰۱۱»‌ شعار می دادند: مردم سقوط نظام را می‌خواهند.

اقدام پارلمان لبنان در تصویب بودجه ریاضت اقتصادی در ماه ژوئیه خشم عمومی را در پی داشته است. دولت در تلاش است تا با افزایش مالیات و اصلاح هزینه‌های خدمات عمومی، کسری بودجه را کاهش دهد. اما از ماه گذشته وضعیت رو به وخامت رفته است.

به دنبال کاهش میزان نقدینگی در لبنان و همچنین نگرانی از سقوط ارزش پول ملی و کاهش ارزش بهای املاک باعث شده تا مردم به دنبال خرید و نگهداری دلار بروند.

در همین زمینه، دولت لبنان در حال بررسی مجموعه‌ای از اقدامات دیگر اقتصادی سخت‌تر است تا به نوعی زمینه دریافت ۱۱ میلیارد دلار وام بین المللی را فراهم کند.

طبق این گزارش، انتظار می رود دولت لبنان در راستای تامین بودجه سال آینده در ماه های آینده مجموعه ای از افزایش مالیات را اعلام کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا