سیاسی

پنس: اردوغان با آتش‌بس ۵ روزه در سوریه موافقت کرده است

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه گفت آنچه آمریکا و ترکیه بر سر آن توافق کرده‌اند یک «آتش‌بس» نیست.

میدل ایست نیوز: «مایک پنس»، معاون رئیس جمهور آمریکا که برای ملاقات با رهبران ترکیه به آنکارا سفر کرده است، پس از دیدار با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، گفت اردوغان با آتش‌بس در شمال سوریه موافقت کرده است.

پنس گفت ترکیه با یک آتش‌بس پنج روزه موافقت کرده تا نیروهای کرد فرصت عقب‌نشینی از «منطقه امن» مورد نظر ترکیه را داشته باشند. به گفته معاون دونالد ترامپ آمریکا با یگان‌های مدافع خلق، نیروی نظامی اصلی کردها، برای عقب‌نشینی همکاری خواهد کرد.

او همچنین گفت با اجرای این آتش‌بس ترکیه دیگر با تحریم‌های بیشتر مواجه نخواهد شد و بعدتر هم تحریم‌های وضع‌شده علیه آن رفع خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نتیجه سفر معاون خود به ترکیه را ستایش کرده و گفته است: «چنین توافقی را ۳ روز پیش نمی‌شد به دست آورد. برای به نتیجه رساندن آن به مهر سخت‌گیرانه نیاز بود. برای همه عالی است و به همه افتخار می‌کنم.»

ترکیه با هدف اعلام شده ایجاد یک منطقه امن در مناطق مرزی شمال سوریه عملیاتی را علیه نیروهای کرد آغاز کرده و می‌خواهد برای پناهجویان سوری را در مناطقی که تحت کنترل کردها بوده اسکان دهد. حمله ترکیه با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این منطقه آغاز شد.

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه گفت آنچه آمریکا و ترکیه بر سر آن توافق کرده‌اند یک «آتش‌بس» نیست چرا که توافق آتش‌بس بین دو طرف درگیر دارای مشروعیت ممکن است. او گفت مطابق توافق با آمریکا ترکیه عملیات خود را متوقف می‌کند تا «تشکیلات تروریستی منطقه امن را تخلیه کند».

او همچنین اظهار داشت که آمریکا ترکیه برای گرفتن تسلیحات سنگین از یگان‌های مدافع خلق توافق کرده‌اند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین ضمانت دادن به آمریکا درباره کوبانی را رد کرد.

«امجد عثمان»، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد که این نیروها در حال بررسی توافق مذکور به منظور موضع گیری درباره آن هستند.

او گفت که تا چند ساعت دیگر موضع کردها اعلام خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا