سیاسی

جغرافیای تظاهرات مردمی در لبنان + نقشه

مهم ترین ویژگی این تظاهرات غیر حزبی بودن آن دانسته شده است ضمن اینکه مطالبه اصلی در آن بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی است.

میدل ایست نیوز: تظاهرات علیه سیاست مالی و اقتصادی دولت در سومین روز خود سرتاسر کشور لبنان را فراگرفته است. ناظران این تظاهرات را به لحاظ جمعیت و گستره جغرافیایی و منطقه ای و نیز نامتمرکز بودن آن بی سابقه دانسته اند.

این تظاهرات که شعار آن سرنگونی دولت و نمادهای قدرت و نیروهای حزبی است با برافراشتن پرچم لبنان توسط معترضان همراه شده است.

مهم ترین ویژگی این تظاهرات غیر حزبی بودن آن دانسته شده است ضمن اینکه مطالبه اصلی در آن بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی است.

این تظاهرات از پنجشنبه گذشته و پس از آن آغاز شد که چند وزیر دولت لبنان از تصمیم دولت به وضع مالیات های تازه ازجمله بر مکالمات واتس اپ خبر دادند.

تظاهرات در روز سوم خود علاوه بر بیروت، دیگر شهرهای بزرگ لبنان را نیز دربر گرفته بود. در شمال لبنان هزاران تن در میدان های شهر طرابلس تظاهرات کردند و علیه نظام سیاسی و نخست وزیر شعار دادند و خواستار سرنگونی فوری دولت شدند.

جبیل و جونیه در منطقه جبل لبنان نیز شاهد تظاهرات و بسته شدن خیابان ها توسط معترضان و شعار علیه رئیس جمهور و وزیر خارجه بود.

در صیدا (جنوب) نیز هزاران نفر در خیابان ها و میدان های شهر خواستار برخورد با فاسدان و بازپس گیری اموال عمومی شدند. در شهر صور (جنوب) هم خیابان مملو از جمعیت معترضانی شد که علیه «نبیه بری»، رئیس مجلس، شعار دادند و به دفاتر نمایندگانی از جنبش امل و حزب الله حمله کردند.

جنبش امل با صدور بیانیه ای «تعرض به امام موسی صدر و شخص رئیس مجلس در شهر صور» را محکوم کرد و تأکید کرد که با هرگونه مظاهر نظامی در تظاهرات به شدت مخالف است.

شهر نبطیه (جنوب) هم شاهد تظاهرات گسترده و شعار علیه «همه ارکان قدرت» بود. در شهرهای عالیه، بعقلین، شویفات (جبل لبنان) هم حزب ترقی خواه سوسیالیست (جنبلاط) تظاهراتی علیه رئیس جمهور برگزار کرد.

معترضان همچنین با سوزاندن لاستیک و ساختن سنگرهای خاکی جاده بیروت ـ دمشق را بستند. شهرهای زحله و بعلبک و هرمل و عرسال (شرق) هم شاهد تظاهرات گسترده  بود.

نیروهای امنیتی لبنان در دو روز اول تظاهرات کوشیدند با متفرق کردن معترضان خیابان های بسته شده به خصوص خیابان های منتهی به کاخ ریاست جمهوری را بازکنند. در نتیجه این اقدامات چند تن زخمی شدند.

بسیاری از معترضان نیز دستگیر شدند اما اکثر آنها بعد آزاد شدند. دستگاه امنیت لبنان اعلام کرد که فقط 2 نفر در بازداشت مانده اند.

«سعد الحریری»، نخست وزیر لبنان، روز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی به کابینه ائتلافی 72 ساعت وقت داد که رضایت معترضان را جلب کنند.

«علی حسن خلیل»، وزیر دارایی لبنان روز شنبه خبر داد که بودجه 2020 این کشور بدون هرگونه مالیات جدید بسته و هایی شده است.

روز گذشته «سمیر جعجع»، رهبر نیروهای لبنانی (القوات اللبنانیة) از چهار وزیر خود در کابینه لبنان خواست که استعفا دهند.

جریان آزاد ملی (به ریاست جبران باسیل) نیز حزب ترقی خواه سوسیالیست و نیروهای لبنانی را به تلاش برای سوءاستفاده ابزاری از تظاهرات متهم کرد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا