سیاسی

اعتراضات در عراق «نوری المالکی» را به سکوت واداشته است

تنها واکنش نوری المالکی به تظاهرات اخیر در عراق انتشار توئیتی کوتاه بود که در آن از همه خواست که خود را کنترل کنند.

میدل ایست نیوز: در میانه حوادث پی در پی و بازتاب های سیاسی تظاهرات اخیر در عراق و تلاش های سران و اعضای تشکل های سیاسی برای ارائه راه حل، به نظر می آید که «نوری المالکی»، دبیر کل حزب الدعوه، ترجیح داده با سکوت کامل خود را از صحنه سیاسی دور نگه دارد.

او که همواره شخصیتی علاقه مند به ایجاد بحران و سوار شدن بر موج بود این بار مجبور به ماندن در بیرون گود شده است. به گفته ناظران هدف المالکی از سکوت آن است که از دایره اعتراضات بیرون بماند و پرونده های فساد گسترده ای که نام وی با آنها پیوند خورده مطرح نشود.

نوری المالکی مدتی پیش از تظاهرات، تأکید کرد که مقام معاونت ریاست جمهوری حق اوست و از رئیس جمهور عراق انتقاد کرد که چرا حکم معاونت وی را صادر نمی کند.

یک عضو شاخص مجلس نمایندگان عراق که نخواسته نامش فاش شود می گوید که در میان پرونده های فسادی که مجلس در راستای تحقق مطالبات معترضان در حال بررسی آنهاست چند مورد با نام نوری المالکی گره خورده است.

به گفته وی این پرونده ها به قراردادهای خرید سلاح و پروژه هایی که هرگز اجرا نشده اند مربوط می شود. همچنین اموال هنگفتی که نوری المالکی تحت عنوان هدیه به سیاستمداران و شیوخ عشایر و افرادی در خارج عراق پرداخته است.

به گفته این نماینده، اتهام دور زدن قانون اساسی هم درباره المالکی مطرح است. بر همه اینها پرونده سقوط موصل به دست تروریست های داعش را هم باید افزود.

این نماینده تأکید کرد که نوری المالکی و ائتلاف وابسته به وی (ائتلاف دولت قانون) از این موضوع باخبرند و همگی در حال لابیگری برای مسکوت گذاشتن این پرونده ها هستند.

این نماینده مطرح مجلس همچنین گفت که سکوت المالکی در تظاهرات اخیر به این علت است که نمی خواهد با انتقاد از دولت یا مجلس حمایت این نهادها را از دست بدهد.

او افزود که المالکی تماس های گسترده و فشارهای شدیدی را برای جلوگیری از گشوده شدن این پرونده ها آغاز کرده است و چنان درگیر این موضوع است که از معاونت ریاست جمهوری چشم پوشیده است.

تنها واکنش نوری المالکی به تظاهرات اخیر در عراق انتشار توئیتی کوتاه بود که در آن از همه خواست که خود را کنترل کنند.

به نظر «طالب البیاتی»، کارشناس امور عراق، وضعیت کنونی باعث شده که نوری المالکی ترجیح بدهد که نامی از وی نباشد.

به گفته البیاتی همه می دانند که نام المالکی با بسیاری از پرونده های فساد گره خورده و برای همین او برخلاف رویه معمولش سکوت پیشه کرده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا