سیاسی

شباهت معنادار اعتراضات در عراق و لبنان

چنانکه از رصد شبکه های اجتماعی عراقی آشکار می شود مردم عراق توجه بسیاری به تظاهرات لبنان نشان داده و از معترضان لبنانی حمایت کرده اند.

میدل ایست نیوز: جوانان عراقی در بغداد و دیگر شهرهای جنوبی خود را برای از سرگیری تظاهرات از روز جمعه آینده آماده می کنند. تظاهراتی که به مناسبت مراسم زیارت اربعین به مدت دو هفته متوقف شد.

چنانکه از رصد شبکه های اجتماعی عراقی آشکار می شود مردم عراق توجه بسیاری به تظاهرات لبنان نشان داده و از معترضان لبنانی حمایت کرده اند. به نظر می آید که تظاهرات لبنان شور تازه ای در معترضان عراقی ایجاد کرده باشد. کاربران شبکه های اجتماعی عراق وضعیت لبنان را تا حد زیادی به وضعیت عراق شبیه دانسته اند.

«محمد الموسوی»، از فعالان تظاهرات عراق، تأکید می کند که همه شهرهایی که علیه فساد و فرقه گرایی و ظلم و فاصله طبقاتی و علیه کسانی که دین و مذهب را برای ماندن در قدرت بهانه کرده اند از روز جمعه (25 اکتبر) دوباره به خیابان خواهند آمد.

او در گفت وگو با «العربی الجدید» می گوید که تظاهرات لبنان به اوضاع عراق کمک کرده است، تصویرها و شعارهایی که مردم لبنان را با فرقه ها و طوایف گوناگونشان متحد کرد، حس ملی مردم عراق را هم تقویت کرده است و این احتمالا باعث می شود که تظاهرات جمعه عراق پرشورتر باشد.

«علی الربیعی»، عضو جریان مدنی عراق، نیز می گوید که عوامل مشترک بسیاری مایه نارضایتی  مردم لبنان و عراق شده است که از همه مهم تر فساد و سوءاستفاده از دین و مذهب در روند سیاسی و سهمیه بندی سیاسی و چهره های فرقه ای و در نهایت نفوذ ایران است.

او ادامه می دهد که مردم عراق هم مانند مردم لبنان خواستار حکومت واقعی هستند، نه حکومت فرقه ای که در آن مسئولیت ها و دستاوردها براساس وابستگی های غیر ملی تقسیم می شود.

«اثیل النجیفی»، از سران «جبهه نجات و توسعه» (الانقاذ و التنمیه) نیز در گفت وگو با «العربی الجدید» اظهار می دارد که ملت های عراق و لبنان از انتقال از این بحران به بحران دیگر و از ناکارآمدی مقامات وابسته به خارج خسته شده اند.

او می افزاید که حوادث لبنان کمک بسیاری به عراق خواهد کرد و مردم عراق را تشویق می کند که همان راه را بروند.

«ناجح المیزان»، سیاستمدار مستقل عراقی، نیز تأکید می کند که عراق و لبنان به یک اندازه گرفتار نفوذ خارجی و در نتیجه آن گسترش فساد هستند و می افزاید که هر دولت هیچ نمادی جز پرچم کشورهایشان برنداشته اند.

به نظر المیزان این تظاهرات نشان می دهد که ملت های عربی هنوز زنده اند و تن به سرسپردگی نمی دهند و هویت ملی در آنها رو به تقویت است.

«واثق الهاشمی»، رئیس مجموعه عراقی مطالعات راهبردی، نیز می گوید که شباهت تظاهرات عراق و لبنان به علت شباهت وضعیت دو کشور است و می افزاید که هردو کشور گرفتار سهمیه بندی و فساد و نبود طبقه متوسط یا ضعف شدید آن هستند. به نظر وی هم در عراق و هم در لبنان افراد یا ثروتمندند یا فقیر.

او هم معتقد است که تظاهرات لبنان باعث می شود که تظاهرات جمعه عراق در 25 اکتبر پرشورتر باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا