سرخط خبرها

ارتباطات سری ترکیه و سوریه برای ممانعت از وقوع درگیری میان طرفین

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه ترکیه اعلام کرد آنکارا و دولت سوریه برای جلوگیری از تقابل مستقیم میان دو کشور در شمال شرق سوریه ارتباطات سری مستقیم و غیر مستقیمی برقرار کرده اند.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه ترکیه اعلام کرد آنکارا و دولت سوریه برای جلوگیری از تقابل مستقیم میان دو کشور در شمال شرق سوریه ارتباطات سری مستقیم و غیر مستقیمی برقرار کرده اند.

سه تن از مقامات ترکیه‌ای اعلام کردند که دو طرف به خاطر حساسیت و نگرانی‌های موجود، کانال‌های ارتباطی نظامی و امنیتی مستقیم و غیر مستقیمی از طریق روسیه برای جلوگیری از خطر درگیری مستقیم میان دو طرف در مرزهای مشترک ایجاد کرده اند.

یک مقام امنیتی ترکیه که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرد: «ما مدتی است درخصوص مسائل نظامی و امنیتی با طرف سوری ارتباط داریم تا از وقوع درگیری احتمالی میان طرفین جلوگیری کنیم.»

وی افزود: «نخستین تماسی که برقرار شد درخصوص افزایش تنش‌ها در شمال غرب سوریه بود که ارتباطی چندانی با اتفاقات کنونی شمال شرق این کشور ندارد، تنش مذکور در حالی رخ داد که نیروهای سوری مورد حمایت روسیه به ادلب که نیروهای ترکیه در آنجا حضور داشتند، حمله کردند.»

این مقام امنیتی ترکیه اظهار داشت: «تماس ترکیه با سوریه از طریق روسیه گسترش یافته است اما این ارتباطات برخی اوقات برای ممانعت از ورود طرفین به درگیری به صورت مستقیم برگزار می شود.»

درست در زمانی که دولت ترکیه بر عدم تغییر مواضع خود در قبال دولت سوریه به ریاست بشار اسد اصرار دارد، ارتباطات امنیتی آنکارا با دمشق، واقعیت روافزونی را نشان می دهد که ترکیه نمی تواند آن را منکر شود و آن بازپس‌گرفته شدن اراضی سوریه از سوی دولت این کشور و اعمال کنترل بر بخش‌های وسیعی از آن است.

ترکیه از دو هفته پیش عملیات نظامی موسوم به چشمه صلح را در شمال شرق سوریه آغاز کرده است و هدف خود را پاکسازی این مناطق از عناصر مسلح مرتبط با پ.ک.ک و ایجاد منطقه حائل برای اسکان آوارگان سوری اعلام کرده است.

در همین راستا، رجب طیب اروغان، رئیس جمهور ترکیه امروز طی سفری به سوچی روسیه با ولادیمیر پوتین همتای روس دیدار و درخصوص مساله سوریه و عملیات نظامی آنکارا در این کشور رایزنی کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا