سرخط خبرهاسیاسی

تیم تخصصی در ریاست جمهوری با مشارکت سازمان ملل درحال بازنگری در چهار قانون عراق است

مشاور حقوقی رئیس جمهور عراق خبر داد که این تیم در حال بررسی قانون کمیساریای عالی مستقل انتخابات، قانون احزاب، قانون مجلس نمایندگان، و قانون انتخابات شوراهای استانداری هاست.

میدل ایست نیوز: «امیر الکنانی»، مشاور حقوقی رئیس جمهور عراق، از تشکیل کمیته تخصصی برای بازنگری در چهار قانون مربوط به نهادهای قانونگذاری عراق خبر داد.

او در گفت وگو با خبرگزاری عراق تأکید کرد که قوانینی که در حال بررسی هستند قانون کمیساریای عالی مستقل انتخابات، قانون احزاب، قانون مجلس نمایندگان و قانون انتخابات شوراهای استانداری هاست.

الکنانی گفت که تجربه سیاسی عراق نشان می دهد که این چهار قانون نیازمند بازنگری جدی است و اشکالات این قوانین باعث بی ثباتی حقوقی در عراق شده است به خصوص در مسئله انتخابات مجلس و شوراهای استانی.

وی تصریح کرد که کمیته ای به ریاست وی با حضور چهره های آکادمیک و کارشناسان علوم اجتماعی و روان شناسی و نهادهای متخصص ناظر بر اجرای انتخابات و سازمان ملل و نیز نمایندگان دستگاه قضایی و کمیساریای حقوق بشر و کمیساری انتخابات و دفتر نخست وزیری در حال بازنگری در این قوانین هستند.

مشاور رئیس جمهوری عراق افزود که مردم کشور به نظام فهرست های انتخاباتی اعتماد ندارند و هیئت مذکور در حال بررسی نظامی انتخاباتی است که متناسب با شرایط عراق باشد و در آن نسبت نمایندگی اقشار لحاظ شود.

او اظهار داشت که این هیئت می کوشد که ایده تازه ای در عرصه انتخابات ایجاد کند که با قانون اساسی کشور هم در تعارض نباشد.

وی اواخر ماه جاری میلادی را زمان انتهای بحث های نظری و وارد شدن به مرحله تنظیم و تدوین قانون دانست.

پیش از این «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، در سخنانی پس از تظاهرات این کشور وعده داد که با جدیت و زیر نظر کارشناسان داخلی و خارجی قانون تازه ای برای انتخابات تدوین خواهد کرد که اعتماد به نظام سیاسی را به جامعه برگرداند.

منبع
خبرگزاری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا