سرخط خبرها

فشار شدید احزاب بر دفتر نخست وزیری برای تغییر گزارش کمیته تحقیق درباره خشونت ها در تظاهرات عراق

یک مقام آگاه خبر داد که دولت عراق در اعلان نتایج این تحقیقات تردید دارد چون در آن نام کسانی مطرح شده که روابط تنگاتنگی با احزاب سیاسی متنفذ دارند.

میدل ایست نیوز: یک مقام آگاه در وزارت کشور عراق خبر داد که گزارش هیئت تحقیق و تفحص درباره خشونت ها در تظاهرات اکتبر عراق نهایی شده و تأخیر در اعلام آن به دولت مربوط می شود.

این مقام به «العربی الجدید» گفت که دولت در اعلان نتایج این تحقیقات تردید دارد چون برخی از سران امنیتی و نظامی که در این تحقیقات محکوم دانسته شده اند روابط تنگاتنگی با احزاب سیاسی متنفذ دارند.

به گفته این مقام، موضوع از چارچوب حقوقی خارج شده و کاملا ابعاد سیاسی پیدا کرده و فشارهای سیاسی بر دولت درباره حذف نام فرماندهان نزدیک به احزاب بسیار شدید شده است.

«هشام الهاشمی»، کارشناس امنیتی نزدیک به دولت عراق، نیز خبر داد که در گزارش تدوین شده توسط کمیته تحقیق و تفحص چند فرمانده بلندپایه و ده ها افسر وزارت کشور و دفاع محکوم شده اند و کمیته مزبور خواستار ارجاع پرونده های آنها به دادگاه نظامی به علت نادیده گرفتن دستورهای نظامی شده است.

براساس آمارهای رسمی در تظاهرات اول اکتبر عراق که به مدت یک هفته در چند شهر عراق ازجمله بغداد ادامه داشت بیش از صد نفر اعم از نیروهای امنیتی و معترضان کشته شده و صدها تن زخمی شده اند.

مرجعیت عالی شیعه تا پایان این هفته به دولت مهلت داد که درباره این خشونت ها تحقیق کند و نتایج تحقیقات را به اطلاع عمومی برساند.

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، در پیامی به مناسبت زیارت اربعین وعده داد که نتایج تحقیقات را بدون هیچ مجامله و تعارفی منتشر کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا