سیاسی

«سید حسن نصرالله»: استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام مورد تایید ما نیست/ در صورت ایجاد خلأ در نظام سیاسی شاهد بروز جنگ داخلی خواهیم بود

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی اعلام کرد در صورت بروز خلأ در نظام سیاسی آن هم در سایه اوضاع اقتصادی نابسامان و تنش‌ها در کشور و منطقه، اوضاع به سمت آشوب و فروپاشی حرکت خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان امروز (جمعه) در پی برگزاری تظاهرات و اعتراضات در این کشور در سخنانی اعلام کرد: « ما در شرایط حساسی به سر می‌بریم. شرایط کنونی می‌طلبد که به صورت دقیق و مسئولانه سخن بگوییم. من اعلام کردم که تحرکات کنونی در لبنان، یک جنبش مردمی خودجوش است و من بیشتر از همه به آن احترام می‌گذارم. امید آن داشتم که تظاهرات‌کنندگان دست به اقدامات مخرب نزنند و با نیروهای امنیتی درگیر نشوند. این تحرکات تاکنون دستاوردهای مثبتی نیز داشته که باید حفظ شود. ما از تظاهرات‌کنندگان خواستیم نگذارند تا برخی احزاب به موج‌سواری بر روی این اعتراضات بپردازند و از آن سوء استفاده کنند. یکی از دستاوردهای این تحرکات، وادار ساختن دولت برای تدوین یک بودجه بدون مالیات و تعرفه بود. در پی فشارهای مردمی، بسته اصلاحاتی از سوی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان طی روزهای گذشته معرفی شد. این بسته بسیار مهم و بی سابقه بود؛ درست است که خواسته‌ها را برآورده نکرد، اما یک اقدام رو به جلو بود. برخی افراد آن را کم اهمیت جلوه دادند، چرا؟ این مسأله شک برانگیز است.»

به گزارش شبکه المنار، وی تصریح کرد: «دولت مصمم است تا تصمیمات خود را در چارچوب یک برنامه زمانی مشخص اجرایی کند. یکی از مهم‌ترین قوانینی که مطرح شده است بازگرداندن اموال غارت شده و طرح پیش‌نویس قانون مبارزه با فساد به شمار می‌رود. ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد برخی از گروه‌ها از تظاهرات‌کنندگان خواسته اند تا به افراد خاصی ناسزا بگویند. یکی دیگر از دستاوردهای جنبش مردمی این بود که شرایط در کشور برای گروه‌های سیاسی به گونه‌ای شد که بتوانند در مسیر مبارزه با فساد قدم بردارند و یکی از این گروه‌ها که در این مسیر بسیار جدی است، حزب الله به شمار می‌رود. ما با دیگر گروه‌ها برای تسریع در تصویب قانون مبارزه با فساد و لغو مصونیت برخی افراد و بازگرداندن اموال غارت شده تلاش می‌کنیم.»

دبیرکل حزب الله لبنان عنوان کرد: «روز گذشته رئیس جمهور لبنان باب گفتگو و رایزنی را در مقابل تحرکات مردمی باز کرد، اما برخی رسانه‌ها سخنان رئیس جمهور را تحریف کردند. هر راهکاری باید بر اساس عدم ایجاد خلأ در نهادهای دولت و نظام حاکم باشد. اگر چنان‌چه خلأ به وجود آید؛ آن هم در سایه اوضاع اقتصادی نابه‌سامان و تنش‌ها در کشور و منطقه، اوضاع به سمت آشوب و فروپاشی حرکت خواهد کرد. در این صورت شاهد ایجاد خلأ امنیتی و جنگ داخلی خواهیم بود.»

وی تاکید کرد: «ما استعفای دولت و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را تأیید نمی‌کنیم، چراکه این مسأله پیچیده است. ما از کشور در برابر خلأیی که به آشوب و فروپاشی منجر می‌شود، دفاع می‌کنیم. از لحاظ دینی و اخلاقی، باید از فرزندان و خانواده‌هایمان محافظت کنیم. ما از آنها با مقاومت، خون و اموال خود دفاع می‌کنیم. درخصوص بُعد سیاسی نیز ما برای دفاع از کشور نیز اهمیت قائل هستیم و هزینه آن را نیز پرداخت می‌کنیم. آماده‌ایم تا هزینه دفاع سیاسی از کشور را بپردازیم.»

سید حسن نصرالله خطاب به تظاهرات‌کنندگان تأکید کرد: «اگر می‌خواهید در مسیر درست قدم بگذارید، نمایندگان و رهبرانی را برای خودتان انتخاب کرده و خواسته‌های خود را مشخص کنید و در سایه فشارهای مردمی اقدام به مذاکره کنید. بستن راه‌ها یکی از اقدامات در اعتراضات مدنی است و من به صورت اولیه با آن مخالفتی ندارم، اما در برخی موارد شاهد برخی اقدامات مانند درخواست ارائه کارت شناسایی و اقدامات خطرناک دیگری هستیم. مردم خواهان بازشدن راه‌ها هستند و من از تظاهرات‌کنندگان می‌خواهم که راه‌ها را باز کنند.»

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: درخواست گفتگو با تحرکات مردمی، به این معنی نیست که آنها باید میدان‌ها را ترک کنند، بلکه حق دارند در میدان باقی بمانند. این مسأله بسیار مهم وجود دارد که برخی افراد به دنبال آن هستند که اینگونه القاء کنند که برخی گروه‌های سیاسی، ارتش را به سمت شلیک کردن به معترضان سوق می‌دهند. این یک دروغ و فریبکاری است. ما نه تنها با شلیک کردن به سمت معترضان مخالف هستیم، بلکه معتقدیم باید از آنها حفاظت شود. آنچه که در روز نخست به صورت مردمی و خودجوش بدون مداخله احزاب آغاز شده بود اکنون تغییر کرده است. اقدامات امروز این تحرکات و شعارهای آن، دیگر برخاسته از یک جنبش مردمی خودجوش نیست. ما شاهد حمایت مالی مشخصی از سوی برخی احزاب و گروه‌های معروف از این تحرکات هستیم.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: «درخواست‌هایی که در حال حاضر مطرح می‌شود، درخواست‌های افراد تهی‌دست نیست. برخی افراد تلاش دارند درخواستی به شورای امنیت ارائه دهند که به موجب آن، لبنان تحت بند هفتم قرار بگیرد. برخی گروه‌های سیاسی با موج سواری بر روی درخواست‌های مردمی به دنبال تحقق اهداف خود هستند. در برخی میدان‌ها شاهد مطرح شدن سخنانی علیه سلاح مقاومت هستیم. باید نمایندگانِ مخالفان مشخص شوند. برخی افراد خود را پشت این اعتراضات پنهان می‌کنند. در میان کسانی که اعتراضات را رهبری می‌کنند یک گروه هستند که ملی گرا و صادق هستند و یک گروه دیگر به احزاب سیاسی و کسانی که پیشتر، در قدرت بودند، وابسته هستند. برخی تجمع‌ها و گروه‌ها با سفارت خانه‌های خارجی در ارتباط هستند. برخی افراد به دنبال انتقام جویی سیاسی و تسویه حساب هستند و ما نام تمام این افراد را در اختیار داریم.»

وی در پایان اظهار داشت: «بر اساس اطلاعات ما، شرایط در لبنان وارد صحنه‌ای شده که در سطح منطقه‌ای هدف قرار گرفته و در این مسیر از گروه‌های داخلی بهره‌برداری می‌شود. آنچه را که سفارتخانه‌های خارجی می‌گویند باور نکنید چرا که عملکرد آنها مهم است نه حرف‌هایشان. اطلاعات و تردیدهایی درخصوص تلاش برای کشاندن لبنان به سمت یک جنگ داخلی وجود دارد. ببینید در کشورهای اطراف چگونه تلاش برای وقوع جنگ داخلی صورت می‌گیرد. حزب‌الله در لبنان به جریان قوی‌تر کشور تبدیل شده است. ما نگران سرنوشت جریان مقاومت نیستیم، بلکه نگران کشور هستیم. مقاومت در صورت نیاز آماده ورود به میدان است، اما اکنون به صلاح نیست که حامیان مقاومت وارد این اعتراضات شوند، ما از مردم هم می‌خواهیم که تظاهرات را ترک کنند. ترک گفتگو با رئیس جمهور و سرباز زدن از پاسخ به پیشنهاد او به معنای هدف قرار دادن کشور و منافعش است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا