سرخط خبرها

اتحادیه اروپا:درگیر ساختن گروه های مسلح، تجمعات مسالمت آمیز را تحت الشعاع قرار می دهد

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای موضع خود را درخصوص تظاهرات عراق اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای موضع خود را درخصوص تظاهرات عراق اعلام کرد.

هیات دیپلماتیک اتحادیه اروپا با توافق همه روسای هیات‌های دیپلماتیک کشورهای عضو این اتحادیه در عراق با صدور بیانیه‌ای نسبت به تحولات اخیر عراق و تظاهرات این کشور موضع‌گیری کرد.

در این بیانیه آمده است:
1.خشونتی که در تظاهرات اخیر عراق شاهد آن بودیم، مایه نگرانی شدید اتحادیه اروپا است و علیرغم درخواست‌های بسیار برای خویشتن‌داری، در روزهای اخیر شاهد تلفات اسف‌بار و کشته و زخمی شدن تظاهرات‌کنندگان و نابودی اموال دولتی و خصوصی بودیم.

2.اتحادیه اروپا به تلاش‌های دولت عراق برای پایبندی به تعامل مسالمت‌آمیز با اعتراضات صحه می گذارد اما با این وجود، شاهد توسل به خشونت بی رویه در تظاهرات اخیر بودیم، درگیر ساختن غیرقابل قبول گروه‌های مسلح در این اتفاقات موجب تحت الشعاع قرار گرفتن تجمعات مسالمت‌آمیز و بیان مطالبات مشروع می شود و تلاش‌های نیروهای امنیتی برای حفظ امنیت اعتراضات را تضعیف می کند.

3.اتحادیه اروپا از همه طرف‌های سیاسی و احزاب می خواهد در راستای مسئولیت‌پذیری به نقش ویژه خود را ایفا کنند تا گفتمان سازنده برای پیشبرد امور در چارچوب منافع همه شهروندان عراق آغاز شود، همه اعضای پارلمان عراق در مقام نمایندگان مردم باید به مسئولیت خود در این باره عمل کنند.

4.همزمان با انتشار نتایج کمیته تحقیقات که گامی مثبت در مسیر شفافیت و بازخواست به شمار می رود ، باید به رفع ناخشنودی‌هایی که در قبال محتوای گزارش و نتایج به دست آمده مطرح شده است، پرداخت. اتحادیه اروپا انتظار دارد همه کسانی که مرتکب اعمال خلاف قانون شده اند، مورد بازخواست قرار گیرند.

5.اتحادیه اروپا برای حمایت از عراق برای پاسخگویی به مطالبات مشروع شهروندان در راستای تحقق تغییرات، ایجاد شفافیت، پایان دادن به فساد، بهبود خدمات رسانی عمومی، تقویت نظارت، ایجاد بستری مناسب برای توسعه و اشتغال‌زایی، آمادگی کامل دارد و تاکید می کند انجام این اصلاحات نیازمند تلاش‌های هماهنگ شده و بلندمدت است و نمی توان آن را با توسل جستن به راهکاری فوری به سرانجام رساند.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا