سرخط خبرهاسیاسی

رؤوس مطالبات مردم عراق از زبان مرجعیت عالی شیعه

مرجعیت عالی شیعه در بیانیه هایی که در خطبه های نماز جمعه قرائت شده رؤوس مطالبات مردم را مطرح کرده است.

میدل ایست نیوز: مرجعیت عالی شیعه در عراق طی هفته های گذشته در خطبه‌های نماز جمعه کربلا در واکنش به تظاهرات مردم مطالبات مشروع مورد انتظار از دولت را بیان کرد که می‌توان جمع‌بندی‌ای از رؤوس این مطالبات مطرح ساخت.

در رأس این مطالبات اصلاح نظام قضایی عراق جای دارد که بدون آن هیچ اصلاحاتی در کشور ممکن نیست.

مطالبه دیگر مرجعیت تعقیب و برخورد قاطع با مهره‌های اصلی فساد و پس گرفتن اموال مردم و مبارزه با فساد در نهادهای دولتی و حکومت است.

مرجعیت همچنین بر ضرورت اقدامات جدی برای بهبود خدمات و تأمین کالاهای تعیین‌شده در کوپن خانوار و تأمین فرصت‌های شغلی تأکید کرد.

اصلاح روند آموزش و نظام آموزش و پرورش در مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر مسائل مهمی بود که مرجعیت خواستار توجه به آن ازسوی دولت شد.

از دیگر مطالبات مرجعیت تقویت بخش‌های صنعت و کشاورزی بود.

مرجعیت همچنین خواستار لغو همه امتیازهای نامقبولی که به مقامات فعلی و سابق داده شده و همچنین تصویب قانونی درباره حالت پلکانی حقوق دولتی با در نظر گرفتن اصل عدالت اجتماعی شد.

موضوع دیگری که مرجعیت خواستار رسیدگی به آن شد تعدیل قوانین و نیز الزام‌آورساختن آنها بود به نحوی که جایی برای عقب‌گرد نماند.

مرجعیت عالی شیعه همچنین خواستار تشکیل کمیته‌ای پاکدست و کارآمد و مستقل از نیروهای سیاسی برای تعیین گام‌های لازم برای اصلاحات و تلاش برای پیگیری آنها از همه راه‌های قانونی و حتی در صورت نیاز با کمک مرجعیت و ملت شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا