سرخط خبرها

تازه ترین گزارش کمیساریای حقوق بشر عراق درباره تظاهرات

کمیساریای حقوق بشر عراق تأکید کرد که در برخورد با تظاهرات کنندگان به نحوی افراطی از گاز اشک آور استفاده شده است.

میدل ایست نیوز: کمیساریای عالی حقوق بشر عراق با صدور بیانیه‌ای گزارش تازه‌ای از تلفات تظاهرات بغداد ارائه کرد.

در این بیانیه‌ای که امروز (جمعه، اول نوامبر) منتشر شده آمده که این کمیساریا پس از رصد حوادث تظاهرات شاهد حوادث خشونت‌آمیزی بوده که مصداق نقض حقوق بشر و اصول سازمان ملل متحد ازسوی مجریان قانون است.

این گزارش افزوده که این تظاهرات شاهد استفاده بیش از حد از گاز اشک‌آور و پرتاب آن به میان گردهم‌آیی‌های انبوه و نیز شلیک مستقیم آن به سمت مردم که باعث جراحت‌هایی در سر و سینه شده و می‌تواند منجر به فوت شود بوده است.

براساس این گزارش برخی از معترضان نیز براثر اصابت گازهایی که معلوم نیست از انواع گاز‌های اشک‌آور باشد در معرض سوانح عمیق سوختگی قرار گرفته اند.

این گزارش افزوده که اکثر موارد منجر به فوت نتیجه شلیک مستقیم گلوله‌های لاستیکی به سر یا سینه افراد بوده که اقدامی خلاف ضوابط استفاده از این گلوله‌هاست.

این کمیساریا خواستار توقف فوری استفاده از این سلاح‌ها و بسنده کردن به پاشیدن آب یا گلوله‌های صوتی و نیز تحقیق و تفحص درباره گازهای استفاده شده و تأکید بر حق تظاهرات‌کنندگان به استفاده از حق قانونی خود در اعتراض و بیان رأی شده است.

در این گزارش همچنین از نهادهای پزشکی خواسته شده که آمارهای دقیق تلفات را با اعلام علت فوت و جراحت و نوع سلاح‌های به کار رفته را اعلام کنند.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا