سرخط خبرها

سید حسن نصرالله: استعفای نخست وزیر مورد تایید حزب الله نبود/ دولت جدید سریعا تشکیل شود

«سیدحسن نصرالله» از مردم به دلیل به خشونت نکشیدن تظاهرات تشکر کرد.

میدل ایست نیوز: سید حسن نصرالله، در مراسم بزرگداشت مرحوم «سید جعفر مرتضی عاملی» ضمن بزرگداشت یاد وی به مسائل سیاسی روز لبنان پرداخت.

او سید جعفر مرتضی عاملی را از عاشقان امام خمینی و آیت الله خامنه ای و دارنده سابقه درخشان تاریخی و آثاری در همه علوم دینی خواند.

نصرالله در توضیح درباره اهمیت تاریخ از از تحریف سخنانش در سخنرانی سابق انتقاد کرد و گفت که کسانی به اشتباه سخن او را به معنای آن دریافتند که تظاهرات مردم را برخی سفارتخانه های خارجی تامین مالی می کنند در حالی که سخن وی این بوده که مردم حق دارند بدانند اگر گروهی یا سفارت‌خانه‌ای از تظاهرات حمایت میکند چه منظوری از این کار دارد.

وی گفت:درباره تحولات اخیر لبنان گفت که با گذشت دو هفته از تظاهرات باید به نکته مهمی اشاره کند اولین آنها نکات مثبت این تظاهرات است که در این راستا باید به آگاهی و تحمل مردم لبنان و جلوگیری از خشونت یا آشوبی که برخی برای لبنان نقشه کشیده اند قدردانی کرد.

نصرالله افزود کسانی که مردم را به اینگونه فحاشی ها وامی داشتند در پی آشوب و درگیر کردن مردم با یکدیگر و کشیدن کار به درگیری نظامی داخلی بودند و گفت که این  حاشیه شایسته یک تحرک اجتماعی مردمی نیست.

او همچنین از بسته شدن جاده ها و حمله به شهروندان و خبرنگاران و جلوگیری از عادی شدن زندگی روزمره کسانی که در تظاهرات نبودند انتقاد کرد و گفت که به طور خاص کسانی در پی بستن جاده جنوبی بودند.

نصرالله افزود که برخی در حال سوار شدن بر موج تظاهرات و انتقام گیری سیاسی و به خشم کشیدن مردم در تظاهرات بودند و گفت آنچه مانع از تحقق این نقشه‌ها شد صبوری و تحمل و آگاهی بسیاری از مردم بود.

دبیرکل حزب الله لبنان اضافه کرد: ادامه تظاهرات مسالمت آمیز حق طبیعی مردم است و به اهداف ملی چنین تحرکاتی احترام می گذارد اما از همه به خصوص رسانه ها می خواهد آگاهی و صبوری و تحمل و انضباط را پیشه کنند و مانع از تحقق اهداف توطئه چینان شوند.

وی از نیروهای سیاسی لبنان نیز خواست ابعاد غیر فرقه ای تظاهرات احترام بگذارند و به این تحرک مردمی حالت فقهی ندهند و آن را همچنان ملی نگه دارند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت که در این مدت همه تلاش برای جلوگیری از افتادن کشور به حالت آشوب بوده است و افزود که شعار سقوط نظام یا انحلال مجلس به معنای فروپاشی کشور و آشوب است و گفت که این وضعیت ما را بر دو راهی احساسات صادقانه مردم در برابر فساد در قدرت و نیز دشواری یافتن جایگزین ها و رفتار مسئولانه قرارداد و حزب الله با مسئولیت پذیری کامل با تظاهرات مواجه شد تا مانع از فروپاشی کشور شود.

او گفت که پس از این همه به موضوع استعفای دولت رسیدیم وی افزود که لازم می داند نکاتی را در این باره روشن کند.

نصرالله  گفت که کسانی اصرار داشته اند که همیشه دولت های لبنان را دولت حزب الله بخوانند در حالی که مطلقا چنین چیزی درست نیست و گفت که حزب الله در هیچ دولتی سمت حساس اقتصادی یا امنیتی نداشته و هیچگاه در دولت ها دست بالا را نداشته است و بارها تصمیماتی در دولت ها گرفته شده که حزب الله با آن موافق نبوده است.

او گفت که کسانی با پافشاری بر اینکه این دولت دولت حزب الله است می‌خواهند که نقص های آن را به حزب‌الله نسبت دهند و  حزب الله را از دستاوردهای آن محروم بدانند و افزود که هیچگاه نگرانی بابت مقاومت ندارد و هرگز حزب الله و نیروهای مقاومت در این سطح از قدرت نظامی و مردمی و محبوبیت نبوده و تاکنون نیز در این تظاهرات از قدرت خود استفاده نکرده است.

وی افزود که پیشنهاد حزب الله جلسات فوری و فوق العاده دولت و مجلس برای پاسخ دادن به مطالبات مردم و تصویب قوانین ضد فساد تا زمان جلب رضایت معترضان بوده است و ادامه داد که حزب الله همچنین تعدیل کابینه را اقدامی بی فایده می دانست که کشور را به خلاء سیاسی می کشاند.

او افزود که مواضع حزب الله بر اساس حفظ منافع کشور بود ونه حفظ حضور خود در قدرت و خاطرنشان کرد که استعفای دولت که تصمیم نخست وزیر بود باعث وقفه در همه اقدامات اصلاحی شد که لازمه اجرای آنها وجود دولت است.

او گفت که نخست وزیر به عللی که خود در نظر داشت استعفا داد و این استعفا مورد تایید حزب‌الله نبوده است.

نصرالله گفت در وضعیت کنونی باید تلاش کرد که دولت پیشبرد امور چندان طولانی نشود چون این همه مطالبات مردم را به تعلیق در می آورد و دولت را در برابر مردم فاقد کنش مناسب می سازد و افزود که برای همین مسئولیت همه جلوگیری از خلأ خلاصه سیاسی در کشور است.

او پیشنهاد کرد که دولت جدید که باید هرچه سریعتر تشکیل شود شعارهای مردم را تحلیل و برای تحقق مطالبات مردم تلاش کند و نخستین هدف خود را بازیابی اعتماد مردم به قدرت سیاسی و حکومت قرار دهد.

دبیر کل حزب الله افزود که دولت جدید نباید چنین بپندارد که فرصت بسیاری در اختیارش است و باید با سرعت و فوریت و جدیت وارد عمل شود و شب و روز برای پیشبرد امور کشور تلاش کند و برای بازیابی اعتماد مردم شفافیت را یک اصل در عملکرد خود قرار دهد.

وی یک مورد از عدم شفافیت را مخالفت چهره های دولتی با افزایش مالیات در رسانه‌ها و و تصویب آن در جلسه های پشت پرده و فریب دادن افکار عمومی در این باره عنوان کرد.

او خواستار تماس و هماهنگی همه نیروهای سیاسی و تشکل ها برای تامین منافع عالی کشور و کنار گذاشتن کینه های سیاسی و مسئولیت پذیری شد.

دبیر کل حزب الله افزود که ایالات متحده همواره مانع از حل مشکلات اقتصادی و مسائل سیاسی لبنان شده است و بلکه همیشه راه را بر حل مشکلات بسته و مشکلات را پیچیده تر کرده و صنعت و کشاورزی لبنان را تضعیف کرده است و از همه نیروهای سیاسی لبنان خواست که با استقلال عمل برای ساخت کشور تلاش کنند و مانع از دیکته کردن سیاست از جانب کشورهای خارجی شوند و گفت در مورد ایران نیز حزب الله همیشه استقلال ملی خود را حفظ کرده است.

وی حمله نیروهای حزب الله به یک پهپاد اسرائیلی را یک حادثه معمولی خواند و گفت که حزب الله از مدتها پیش اعلام کرده بود که در پی پاکسازی آسمان لبنان از تعرضات هوایی اسرائیل است و گفت که این عملیات ادامه خواهد یافت.

دبیر کل حزب الله افزود فعالیت‌های مقاومت جدا از مسائل سیاسی کشور است ، هیچ ارتباطی با تحولات داخلی لبنان ندارد و هیچ گاه هم نداشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا