سرخط خبرهاسیاسی

مرجعیت عالی شیعه: خودداری از رویارو کردن نیروهای رزمی با معترضان/ هیچ کشور منطقه و جهان حق مصادره اراده ملت عراق را ندارد+فیلم

مرجعیت عالی شیعه در خطبه های نماز جمعه بر ضرورت توقف خونریزی ها و جلوگیری کشیده شدن اوضاع کشور به جنگ داخلی و احترام به اراده ملت درباره اصلاح و تن ندادن همه نیروها به دخالت های بیگانگان تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: مرجعیت عالی شیعه در خطبه های نماز جمعه امروز (جمعه اول نوامبر) توصیه‌های تازه‌ای خطاب به تظاهرات کنندگان و مقامات حکومتی مطرح کرد.

مرجعیت عالی شیعه دربیانیه‌ای که در خطبه دوم نماز جمعه کربلا توسط «سید احمد الصافی» قرائت شد تأکید کرد که با ادامه اعتراضات مردمی در مطالبه اصلاحات در بغداد و چند استان دیگر این هفته شاهد درگیری‌های دردناک و تأسف‌بار تازه‌ای میان تظاهرات‌کنندگان عزیز و اعتصاب‌کنندگان و نیروهای امنیتی بودیم که به ریختن خون‌های بیگناهان بیشتری انجامید و در هر دو طرف مجروحان بسیاری در پی داشت و همزمان شاهد آتش‌گرفتن و غارت بسیاری از اموال عمومی و خصوصی بودیم.

در این بیانیه تأکید شده که خون‌های ریخته شده در هفته‌های گذشته برای همه ما گرانبار است و برای جلوگیری از ریخته‌شدن بیشتر خون‌ها ضروریت دارد که همه تلاش کنند و نگذارند کشور به سمت درگیری داخلی و آشوب و ویرانی برود و چنین چیزی ممکن است به شرطی که همه با نیت صادقانه و با عشق به عراق و اهتمام به آینده آن با یکدیگر همکاری کنند.

مرجعیت عالی شیعه بر موضع خود درباره محکومیت تعرض به تظاهرات‌کنندگانی که راه مسالمت‌آمیز را پیش گرفته‌اند و هرگونه خشونت ناموجه و بر ضرورت برخورد با عاملان چنین خشونت‌هایی تأکید می‌کند و از همه می‌خواهد که نیروهای رزمی را تحت هر عنوانی که باشند رویاروی تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز قرار ندهد تا خشونت‌های بیشتری درنگیرد.

این بیانیه افزوده که احترام به اراده ملت عراق در تعیین نظام سیاسی و اداری کشورشان از راه برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی و انتخابات دوره‌ای مجلس اصلی اساسی است که مرجعیت به آن پایبند بوده و از زمان تغییر رژیم گذشته بر آن پافشاری کرده است و امروز هم تأکید می‌کند که اصلاحات هرچند ضرورتی حتمی است که بارها از آن سخن گفته شده اما نحوه اصلاح و آنچه در این راستا باید در اولویت قرار گیرد نیز منوط به اراده ملت عراق با همه طیف‌های آن در همه نقاط کشور است و هیچ شخص یا مجموعه یا گروهی با هر دیدگاهی یا هر کشوری در منطقه و جهان حق مصادره اراده ملت عراق و تحمیل نظر خود به آنان را ندارد.

مرجعیت عالی شیعه از همه خواسته که به امروز و فردای عراق بیندیشند و احساسات زودگذر و منافع شخصی مانع از تصمیم‌گیری درست آنان درباره آنچه به نفع کشور و شکوفایی آن است نشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا