سیاسی

«عادل عبدالمهدی»: تظاهرات لرزه ای در نظام سیاسی کشور به وجود آورد/ وقت آن فرا رسیده که زندگی به حالت عادی بازگردد

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق به مناسبت گذشت یک ماه از تظاهرات اخیر این کشور، بیانیه‌ای را خطاب به مردم عراق صادر و در آن تاکید کرد تظاهرات لرزه‌ای را در منظومه سیاسی کشور ایجاد کرد.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق به مناسبت گذشت یک ماه از تظاهرات اخیر این کشور، بیانیه‌ای را خطاب به مردم عراق صادر و در آن تاکید کرد تظاهرات لرزه‌ای را در منظومه سیاسی کشور ایجاد کرد.

در بیانیه عبدالمهدی آمده است، یک ماه از تظاهرات مردمی در استان‌های عراق به ویژه در بغداد و استان‌های جنوبی می گذرد، مردم در این تظاهرات، دیدگاه و نظرات خود را به وضوح درباره نظام سیاسی و انتخاباتی و عملکرد دولت و اصلاحات مطلوب چه در زمینه سیاسی و حقوقی و چه در زمینه خدمات‌رسانی بیان کردند.

در این تظاهرات شاهد صحنه‌های باشکوه و شادی‌آوری از پیشرفت و بزرگواری مردم بودیم و تظاهرات مذکور به جشنواره‌های مردمی مبدل شد که در آن نیروهای امنیتی و معترضان با یکپارچگی و همکاری، مردمی بودن تظاهرات و ویژگی مسالمت‌آمیز آن را حفظ کردند.

عبدالمهدی افزود: مورد نخست، تداوم کشته و زخمی شدن معترضان و نیروهای امنیتی است، هرچند آمار آن در 10 روز نخست کمتر بود اما هر قطره خونی که ریخته می شود، برای ما گرانسنگ و دردآور است و باید جلوی آن گرفته شود اما مورد دوم به تداوم تعرض افراد قانون‌شکن به نیروهای امنیتی باز می گردد که تلاش داشتند از تظاهرات‌کنندگان و منافع عمومی و خصوصی حفاظت کنند. این گروه‌ها هیچ ارتباطی به تظاهرات ندارند، بلکه پشت آن پنهان شده و از آن به عنوان سپرهای انسانی برای انجام اقدامات خود در قطع راه‌ها، آتش زدن، غارت و درگیری با نیروهای امنیتی با استفاده از بمب‌های دست‎‌ساز مولوتوف، پرتاب سنگ، اسلحه‌های جنگی و چاقو و غیره سوء استفاده می کنند.

نخست وزیر عراق افزود: کمیته تحقیقاتی به ریاست وزیر بهداشت و نهادهای دولتی و غیر دولتی برای انجام بررسی و تحقیق درباره انواع ابزارهای استفاده شده به ویژه گاز اشک آور توسط نیروهای امنیتی به هنگام دفاع از مواضع خود، ماموریت یافته اند چرا که هنوز دستورات صادره بر عدم بکارگیری گلوله‌های جنگی یا هر سلاح کشنده دیگری تاکید دارد، نیروهای امنیتی هیچ گونه اقدام در راستای تهاجم و یا تعرض به معترضان انجام نمی دهند بلکه تنها موضعی دفاعی در برابر حمله افراد قانون‌شکن به مقرها و ادارت دولتی در بغداد و دیگر استان‌ها و یا مقابله با آنان به هنگام حمله به موانع امنیتی در پل جمهوریت و السنک و غیره اتخاذ کردند.

وی با بیان اینکه نیروهای امنیتی از معترضان، فعالان و سازمان‌های مختلف درخواست کردند برای مشاهده حجم حملات، روش‌ها و اقدامات خشونت‌بار عناصر قانون‌گریز به صفوف نیروهای امنیتی وارد شوند، افزود: تظاهرات به بسیاری از اهداف خود جامه عمل پوشاند و روسای سه‌گانه را به بازبینی مواضع خود واداشت و تحرکات سیاسی گسترده‌ای رقم خورد همچنین تصمیمات بسیاری برای پاسخگویی به مطالبات تظاهرات‌کنندگان صادر شد. تظاهرات مذکور از حمایت مردمی، مدنی و سندیکاهای بزرگ برخوردار شد و موجب ایجاد لرزه در منظومه سیاسی کشور شد. این تظاهرات تبدیل به مهم‌ترین رخداد شد که ثابت می کند آزادی به معنای مسئولیت‌پذیری است؛ تظاهرات ابزاری اساسی در دست ملت است که از رهگذر آن، مردم به ارزبایی و اصلاح حاکمان، بیان دیدگاه‌ها و تحقق مطالبات عادلانه خود می پردازند، از همین رو مرجعیت عالیقدر از تظاهرات مسالمت‌آمیز دفاع کرد لذا ما باید از این نوع تظاهرات حمایت کرده و بین تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و عناصر قانون‌شکن تمایز قائل شویم.

عبدالمهدی در ادامه افزود: من با شمار زیادی از معترضان دیدار کرده و از اعمال فشارهای آنان تشکر کرده و بر اهمیت دوری از خشونت برای موفقیت آمیز بودن مطالبات اصلاحی و تداوم فشار مردمی مسالمت‌آمیز بر دولت و گروه‌های سیاسی تاکید کردم تا بتوانیم در اقدامات علیه نظام سهم‌خواهی، امتیازهای ویژه و فساد موفق عمل کنیم و رویکرد به تعطیلی کشاندن امور را که موجب تاخیر در انجام مطالبات معترضان می شود، پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه یک ماه از تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بخش اصلی زندگی عمومی می گذرد، عنوان کرد: وقت آن فرا رسیده که زندگی به حالت عادی خود بازگردد و درهای همه بازارها، کارگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها گشوده شود اما برگزاری تظاهرات و بیان دیدگاه بدون تاثیرگذاری بر منافع عمومی و خصوصی به خودتان سپرده شده، چرا که تظاهرات حق شماست و حضور شما در میادین و بیان دیدگاه‌ها موجب حمایت از ما در ارائه اصلاحات و اجرای آن است.

عبدالمهدی افزود: مسئله مهمتر در اینجا این است که افراد مخرب از تحرکات مسالمت آمیز شما کنار زده شوند. ما نمایشگاه بین المللی بغداد را به دلیل اوضاع برای مدتی به تاخیر انداخته‌ایم. در تکمیل ارائه بودجه ۲۰۲۰ نیز تاخیر داشته‌ایم.

بسیاری از کشورها و نیز صاحبان پروژه‌های توسعه محور ملی و خارجی نیز نسبت به اوضاع کشور ما نگران هستند. چه برسد به تاسیسات داخلی که به دلیل رخدادها از حرکت باز مانده و در معرض خسارت‌های بسیاری قرار گرفته و همچنان می‌گیرد که این امر می‌طلبد هر چه سریعتر فعالیت خود را به صورت طبیعی از سر بگیرد.

تهدید شدن تاسیسات نفتی و بستن راه‌ها از مقابل بنادر عراق خسارت‌های بسیاری را بر جای گذاشته که از میلیاردها دلار فراتر می‌رود و ارسال کالاها را به تاخیر می‌اندازد که این امر و مسائل دیگر باعث افزایش قیمت‌ها را شده که بهای این امر را تمامی شهروندان به ویژه افراد تهی‌دست می‌پردازند. همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی را به حالت تعطیلی کشانده و به دلیل بسته شدن مطب‌های پزشکی و دشوار بودن حرکت آمبولانس‌ها، بیماران را در معرض خطر قرار می‌دهد.

همچنین دانشجویان ایام تحصیلی مهمی را از دست می‌دهند؛ در حالی که باید دروس خود را تکمیل کرده و برای امتحانات به ویژه امتحانات وزارتی آماده شوند، این اقدامات انجام معاملات شهروندان را به دلیل بسته بودن ادارات خدمات رسانی به تاخیر انداخته و روزی مردم به ویژه مغازه داران و کارگران روزمزد را قطع کرده و تلاش‌ها برای داشتن زندگی کریمانه و تحقق عدالت اجتماعی برای این ملت بزرگوار را تضعیف می‌کند.

نخست وزیر عراق در پایان اظهار داشت: ما ساعات منع آمد و شد را کاهش داده‌ایم، اما مسئله مهمتر برای دولت این است که زندگی به حالت طبیعی خود باز گردد و در عین حال بر حمایت از حقوق شهروندان از جمله حق تظاهرات مسالمت آمیز در اماکن اختصاص یافته برای این امر و جلوگیری از آتش زدن‌ها و هرگونه تعدی تاکید داریم.

از طريق
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا