سرخط خبرها

پیشنهادهای ریاست جمهوری برای تغییر قانون انتخابات عراق

پیش نویس غیر نهایی تعدیلات پیشنهادی قانون انتخابات مجلس و شوراهای استانی عراق منتشر شد.

میدل ایست نیوز: پیش نویس غیر نهایی تعدیلات پیشنهادی قانون انتخابات مجلس و شوراهای استانی عراق که در حال بررسی در دفتر رئیس جمهور است منتشر شد.

در این پیش نویس که هدف از آن تغییر قانون انتخابات با هدف افزایش اعتماد مردم به نظام سیاسی کشور اعلام شده موارد اختلافی که هنوز نهایی نشده، آمده است.

در مورد دایره های انتخابی در این پیش نویس سه گزینه مطرح شده که اولین آنها آن است که به ازای هر کرسی در هر استان یک دایره انتخابی تعریف شود و افراد به صورت فردی در دایره های انتخاباتی نامزد شوند و فردی که رأی بیشتر را آورده باشد پیروز انتخابات باشد، گزینه دوم آن است هر بخش از هر استان یک دایره انتخاباتی تعریف شود و افراد به صورت فردی نامزد شوند و فردی که بیشترین رأی را آورده باشد پیروز انتخابات باشد.

در گزینه سوم که همان قانون انتخابات فعلی مجالس عراق است، 18 دایره انتخاباتی به ازای 18 استان عراق تعریف شود و نامزدی برای انتخابات در لیست های باز باشد و رأی دهندگان بتوانند یا به لیست رأی دهند یا به یک نامزد و برنده انتخابات کسی باشد که در کل لیست ها بیشترین رأی را آورده است.

گزینه پیشنهادی چهارم آن است که هر استان یک دایره انتخاباتی باشد و نیمی از کرسی های لازم برای هر دایره انتخابی از لیست ها تعیین شود و نصف دیگر از نامزدهای فردی که ترکیب گزینه 3 و 1 است. در همه این چهار گزینه تأکید شده که حداقل 25 درصد کرسی های مجلس باید به زنان اختصاص یابد.

در این قانون همچنین کمیساریای مستقل انتخابات موظف به اعلام نتایج اولیه انتخابات طی 24 ساعت پس از پایان زمان رأی گیری است و رأی گیری فقط با کارت الکترونیک رأی گیری هر فرد (بایومتری) انجام می شود.

این قانون همچنین 5 کرسی را برای شهروندان مسیحی و برای اقلیت های ایزدی و صابئی و شبکی و کرد فیلی هر کدام یک کرسی تضمین کرده است که از کرسی های استان هایشان به ایشان اختصاص می یابد.

در این قانون همچنین تعداد کل کرسی های مجلس 319 کرسی تا زمان اجرای سرشماری عمومی در کشور تعیین شده که بیشترین آنها متعلق به استان بغداد (69 کرسی) و کمترین آنها استان مثنی (7 کرسی) است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا