سیاسی

چرا نیروهای امریکایی با شمار بیشتر به شمال شرق سوریه بازگشتند؟

منابع محلی خبر داده اند که حجم نیروهای امریکایی بازگشته به شمال شرق سوریه بیش از نیروهایی است که یک ماه پیش از این منطقه عقب نشینی کردند.

میدل ایست نیوز: با گذشت چند روز از اعلام عقب نشینی نیروهای امریکایی از شمال شرق سوریه، این نیروها بار دیگر با تجهیزات سنگین در منطقه مستقر شده اند.

«الجزیره» به نقل از منابع محلی خبر داد که نیروهای امریکایی در سه نقطه اصلی در شرق فرات، یعنی پایگاه و فرودگاه السبت در حومه شرقی حلب، در پایگاه جزره در نزدیکی رقه که مرکز آموزش های نظامی علیه داعش بود، و پایگاهی در نزدیکی شهر قامشلی مستقر شده اند.

به گفته این منابع، روز شنبه کامیون های خالی و چندین زرهی امریکایی به پایگاه السبت رسیده اند که شمار آنها را می توان 100 خودرو دانست که شامل ده ها سرباز می شود.

این منابع افزوده اند که به همین تعداد در پایگاه جزره و پایگاه هیمو در نزدیکی قامشلی مستقر شد و یک گشت نظامی در منطقه انجام داده اند.

هنوز مشخص نیست که علت بازگشت این نیروها به منطقه چه بوده است.

سناریوهای احتمالی

به نظر می آید توافق ترکیه ـ روسیه درباره شمال سوریه مایه نارضایتی ایالات متحده شده و برای همین امریکا ترجیح داده به مناطقی که از آنها عقب نشینی کرده بود بازگردد.

بازگشت نیروهای امریکایی یا برای آن است که مانع از آن شوند که ترکیه کنترل کامل مناطق مرزی را به دست گیرد و پس از آن به جان نیروهای کرد بیفتد یا اینکه امریکا از آغاز می خواسته منطقه را به ترکیه واگذار کند اما اکنون دیده که به دست روسیه افتاده و از این بابت ناراضی است.

به گفته یک ناظر سیاسی محلی، امریکا می خواهد در نزدیکی چاه های نفت و معادن فسفات باشد تا این منابع به دست دولت سوریه و روسیه نیفتد. ضمن اینکه برخی منابع اطلاعاتی از تلاش های داعش برای ازسرگیری فعالیت هایش خبر می دهد و این پیروزی نمادین امریکا در قتل رهبر این گروه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

به گفته این ناظر سیاسی، امریکایی ها 700 سرباز خود را از منطقه خارج کردند اما اکنون بیش از هزار سرباز را به منطقه برگردانده اند و این نشان می دهد که لابی های منطقه ای ضد ترکیه توانسته اند نظر خود را به دولت امریکا تحمیل کنند.

عقب نشینی ناگهانی نیروهای امریکایی از سوریه در اول اکتبر باعث تغییراتی در نقشه سیاسی منطقه شد و به طور خاص روسیه و دولت سوریه از آن بهره برداری کردند. در پی این عقب نشینی نیروهای سوریه برای اولین بار پس از ناآرامی ها در این کشور توانستند وارد مناطق شرق فرات شود.

منابع محلی موضوع چاه های نفت و جلوگیری از دستیابی دولت سوریه به این منابع و همچنین جلوگیری از فعالیت دوباره داعش را اصلی ترین علل بازگشت نیروهای امریکایی به شرق سوریه دانسته اند.

«عبدالناصر العاید»، پژوهشگر سوریه ای، معتقد است که در آینده شاهد حضور بیشتر نیروهای امریکایی در این منطقه به خصوص در استان های حسکه و دیر الزور خواهیم بود و این حضور این پیغام را به روسیه و ایران خواهد داد که حضور امریکا در منطقه ادامه خواهد یافت.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا