سیاسی

سازوکار قانونی احضار نخست وزیر به پارلمان عراق چیست؟

«سعد الحدیثی»،سخنگوی نخست وزیر عراق دلیل عدم حضور «عادل عبدالمهدی» در پارلمان این کشور را تشریح کرد.

میدل ایست نیوز: «سعد الحدیثی»،سخنگوی نخست وزیر عراق دلیل عدم حضور «عادل عبدالمهدی» در پارلمان این کشور را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری گیلگمش، در بیانیه الحدیثی آمده است، حضور عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در پارلمان به مشخص‌سازی سازوکار روشن آن بستگی دارد؛ طبق قانون اساسی عراق حضور نخست وزیر در پارلمان به دو شیوه ذیل انجام می شود: نخست، جلسه پرسش و پاسخ است که 25 نماینده پارلمان برای درخواست توضیح درباره سیاست دولت در پرونده‌ای معین، خواستار حضور نخست وزیر در صحن پارلمان می شوند.

سازوکار دیگر جلسه استیضاح است که نماینده‌ای با موافقت 25 نماینده دیگر با مشخص کردن زمانی معین، خواستار آن می شوند و ریاست پارلمان و نخست وزیر در ادامه بر سر زمان دقیق آن توافق نظر می رسند.

سخنگوی دفتر رسانه‌ای نخست وزیر تاکید کرد عبدالمهدی قاعدتا با حضور در پارلمان و توضیح موضع دولت درباره پرونده‌های مهم مشکلی ندارد اما در عین حال به سازوکارهای قانونی احترام می گذارد چرا که قوه مقننه حق درخواست توضیح درباره سیاست‌های دولت را دارد.

الحدیثی در پایان افزود: سازوکار مشخصی برای حضور نخست وزیر و وزرا در پارلمان وجود دارد که باید بر سر آن به توافق رسید؛ حضور وزرا در پارلمان یا باید برای جلسه پرسش و پاسخ و یا استیضاح باشد که تاکنون این امر مشخص نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا