سرخط خبرهاسیاسی

حضور خلاف معمول پادشاه عمان در رسانه ها و دیدارهایش با مقامات داخلی و خارجی

سلطان قابوس در اقدامی خلاف معمول در هفته گذشته دیدارهای متعددی با مقامات داخلی و خارجی داشته است.

میدل ایست نیوز: در اقدامی خلاف معمول سال های اخیر، سلطان «قابوس بن سعید»، پادشاه عمان، در روزهای گذشته دیدارهای متعددی با مقامات داخلی و عربی داشته است.

ناظران معتقدند که این حضور خلاف معمول پادشاهی که مدت ها از دوربین ها فاصله گرفته بود نشان دهنده تمایل رسمی این کشور به بازگشت به صحنه بین المللی و نقش بازی کردن در پرونده های منطقه ای است.

سلطان قابوس که پس از مدت ها در نشست هیئت دولت کشورش حاضر شده بود، ضمن بررسی مسائل منطقه ای تأکید کرد که عمان همواره در پی تقویت تفاهم  و گفت وگوی سازنده و همکاری کشورها برای حل مشکلات از راه های مسالمت آمیز است.

او نسبت به تلاش های در حال انجام برای بازگشت ثبات به منطقه ابراز خوش بینی کرد.

هفته گذشته، سلطان قابوس با شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان، در مسقط دیدار کرد. این دیدار پس از امضای توافق نامه ریاض میان دولت عبدربه منصور هادی و شورای انتقالی جنوب انجام شد.

سلطان قابوس همچنین در مسقط با مارک سفرز، سفیر امریکا در مسقط، دیدار کرد.

به گفته ناظران، حضور پی در پی سلطان قابوس که در هفته گذشته شدت گرفته حامل این پیام به مردم عمان است که سلطان وضعیت سلامتی خود را بازیافته و نباید بابت دوره طولانی درمان وی نگرانی وجود داشته باشد.

بسیاری از مردم عمان بابت وضعیت این کشور و ثبات سیاسی آن پس از سلطان قابوس ابراز نگرانی کرده اند.

به گفته ناظران حضور پررنگ ملک قابوس به خصوص در مسائل مربوط به پرونده عربستان و کشورهای خلیج مشهود است و این می تواند به کاهش اختلافات در شورای همکاری خلیج و چه بسا کاهش نزاع میان کشورهای خلیج با ایران شود.

از نکات مورد توجه در احیای سیاست عمان، بیانیه ای بود که پس از دیدار پادشاه عمان با معاون وزیر دفاع عربستان منتشر شد که در آن از «تلاش های عربستان برای رسیدن به توافق میان ریاض و گروه های یمنی» استقبال شده بود.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا