سیاسی

تحرکات جدید امریکا علیه سران الحشد الشعبی

امریکا احتمالا در پی حملاتی به شخصیت های عراقی نزدیک به ایران مانند «ابومهدی المهندس»، «قیس الخزعلی»، «اکرم الکعبی» و «ابو آلاء الولائی» است.

میدل ایست نیوز: همزمان با انتشار اخباری درباره اعزام ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» به خلیج ازطریق تنگه هرمز و تأکید امریکا بر اینکه این اقدام با هدف تأکید بر پایبندی امریکا به تأمین امنیت تنگه هرمز انجام شده، منابع خبری در عراق از نگرانی نیروهای الحشد الشعبی از شدت گرفتن اقدامات امریکا علیه این نیروها خبر می دهند.

همزمان با این تحول، شمار نیروهای امریکایی در عربستان به 3 هزار نیرو افزایش یافته و حدود هزار سرباز امریکایی نیز هفته گذشته پس از خروج از سوریه در شمال و غرب عراق مستقر شده اند.

منابع نزدیک به فرماندهی الحشد الشعبی به «ایندیپندنت» گفته اند که «فرماندهان حشد به این تحرکات اخیر ایالات متحده در خلیج مشکوک اند» به خصوص که این تحرکات با اعتراضات در بغداد و بیروت همراه شده است.

به گفته این منابع، «به نظر فرماندهان حشد، امریکا احتمالا در پی حملاتی به شخصیت های عراقی نزدیک به ایران امثال «ابومهدی المهندس»، «قیس الخزعلی»، «اکرم الکعبی»، و «ابو آلاء الولائی» است که همه از چهره های ارشد حشد شمرده می شود.

این برآوردها مبتنی بر اظهارات مقامات امریکایی درباره نقش ایران در سرکوب تظاهرات در عراق است.

به گفته این منابع، احتمالا اینگونه حملات بدون اعلام رسمی هیچ گروهی و از نوع حملات به زاغه های سلاح حشد در ماه اوت گذشته خواهد بود که هیچ گروهی مسئولیت انجام آن را بر عهده نگرفت و بسیاری ناظران اسرائیل را مسئول آن دانستند.

«مایک پومپئو»، وزیر خارجه امریکا، روز دوشنبه 18 نوامبر، گفت که کشورش «دربرابر سرکوب ملت عراق دست بسته نخواهد ماند» و افزود که همه طیف های ملت عراق «خواهان پایان نفوذ ایران در عراق هستند».

به گفته منابع پیش گفته، سران الحشد الشعبی خود را هدف اصلی تحرکات جدید امریکا با هدف افزایش فشار بر آنان می دانند.

منابع دیپلماتیک در عراق نیز خبر داده اند که امریکا احتمالا در آینده نزدیک تحریم های تازه ای علیه عاملان سرکوب تظاهرات و افراد نزدیک به ایران وضع خواهد کرد.

این منابع گفته اند که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، در هفته های اخیر در پی مهار فشارهای امریکا درموضوع تظاهرات ازطریق تغییرات در دفتر خود و کنار گذاشتن چهره هایی برآمده که به احتمال قوی هدف تحریم های امریکا خواهند بود.

منبع
ایندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا