سرخط خبرهاسیاسی

راهکار 10 بندی «حیدر العبادی» برای تضمین انتقال روان قدرت در عراق

«حیدر العبادی»، رهبر ائتلاف النصر و نخست وزیر سابق عراق ابتکار عملی ملی متشکل از ۱۰ بند برای تضمین انتقال روان قدرت پیشنهاد کرد.

میدل ایست نیوز: «حیدر العبادی»، رهبر ائتلاف النصر و نخست وزیر سابق عراق ابتکار عملی ملی متشکل از ۱۰ بند برای تضمین انتقال روان قدرت پیشنهاد کرد.

مهمترین بندهای این طرح عبارتند از:

– با استناد به ماده ۶۱ قانون اساسی هر چه سریع‌تر به دولت کنونی رای عدم اعتماد داده شود و دولت جدید در ۲۰۱۹/۱۲/۱۵ با برنامه‌های موقت و بازه زمانی مشخص شکل بگیرد و یک شخصیت مستقل ریاست آن را بر عهده داشته باشد.

– با تعیین «معاون نخست وزیر در امور تظاهرات‌ها»، داشتن نماینده برای تظاهرکنندگان تضمین شود تا ضمانتی برای تحقق مطالبات و شرکت دادن ملت در اداره مرحله موقت وجود داشته باشد.

– زندانیان مسالمت‌جو آزاد شده و مجرمان و قاتلان افراد شرکت‌کرده در تظاهرات‌های مسالمت آمیز و نیروهای امنیتی مشخص شوند و مورد بازخواست قرار گرفته و به خانواده‌های شهدا غرامت پرداخت شود.

– اصلاحات منصفانه‌ای در قانون انتخابات صورت بگیرد که ضامن در هم شکستن احتکارهای سیاسی و تشکیل کمیساریای مستقل انتخابات و برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام با نظارت بین المللی طی ۶ ماه باشد.

– دولت منتخب جدید این امور را بر عهده بگیرد:

– انجام اصلاحات قانون اساسی، انحصار سلاح به دست دولت، پایان دادن به پرونده‌های بازداشت شدگان و افراد ناپدید شده در تمامی استان‌های عراق.

– اصلاح دستگاه قضایی و تعیین تکلیف پرونده‌های اصلی فساد با کمک گرفتن از تجارب بین المللی.

– رها ساختن دولت و نهادهایش از نظام سهمیه‌بندی و نیز در پیش گرفتن معیارهای کفایت و حرفه‌ای بودن و برابری فرصت‌ها.

– پایبندی به شرط‌های حاکمیت عراق و تضمین آزادسازی روند تصمیم‌گیری عراقی‌ها از هرگونه سلطه یا قیمومت خارجی.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا