سیاسی

حزب الله در انتظار تعیین تکلیف بغداد برای فیصله دادن کار بیروت؟

رئیس جمهور لبنان به خواهش حزب الله تلاش برای اغاز مشورت ها برای تشکیل دولت لبنان را متوقف کرده است.

میدل ایست نیوز: فضای سیاسی لبنان در تفسیر بن بست پیش آمده در مشورت های رئیس جمهور لبنان برای تشکیل دولت جدید در این کشور و انتخاب چهره ای سیاسی برای ریاست دولت دچار سرگشتگی شده است. با گذشت بیش از یک ماه از استعفای «سعد الحریری» قرار شد که مشاوره های رئیس جمهور که در قانون اساسی به آن تصریح شده تازه از پنجشنبه هفته گذشته (21 نوامبر) آغاز شود تا گام اول برای پایان دادن به خلأ در قوه مجره باشد.

منابعی که در تماس ها و مشاوره های نیروهای سیاسی لبنان حضور دارند درباره علت این تأخیر اطلاعاتی دادند.

پس از آنکه رئیس جمهور لبنان 10 روز پیش در تماس با متحدان خود در حزب الله موعد آغاز مشورت ها را اعلام و تأکید کرد که به شدت تحت فشارهای داخلی و خارجی برای تسریع در روند دولت است، بار دیگر به خواهش حزب الله از موضع خود عقب نشینی کرد تا شاید مذاکرات جاری میان حزب الله و سعد الحریری به نتیجه برسد. حزب الله پیش تر با الحریری به توافق رسیده بود که جانشین الحریری با هماهنگی حزب الله تعیین شود وفردی باشد که هم مورد قبول معترضان باشد هم با حزب الله دشمنی نداشته باشد.

این در خواست حزب الله پس از آن مطرح شد که اوایل هفته گذشته نام «سمیر الخطیب» به عنوان اصلی ترین نامزد نخست وزیری و مورد تأیید الحریری مطرح شد. منابع نزدیک به الحریری به «ایندیپندنت» گفته اند که برخلاف همه شایعات، الحریری همچنان بر تعیین الخطیب پافشاری می کند.

منابع سیاسی بلندپایه لبنانی به «ایندیپندنت» خبر داده اند که الخطیب در طول هفته گذشته به دور از چشم رسانه ها تماس های گسترده ای با نیروهای سیاسی برقرار کرده تا توافق بر سر انتخابش به نخست وزیری را تثبیت کند. به گفته این منابع، این تماس ها با همکاری «سرتیپ عباس ابراهیم»، مدیر کل امنیت عمومی لبنان، که از بستگان نزدیک وی است صورت گرفته است.

این منابع افزوده اند که باوجود این تلاش ها، تبلیغات منفی بسیاری علیه الخطیب در شبکه های اجتماعی وجود دارد که تعدادی از چهره های شاخص جریان ملی آزاد، وابسته به میشل عون، و افراد نزدیک به جریان مقاومت آن را هدایت می کنند.

حزب الله و امل بار دیگر زمزمه واگذاری مسئولیت پیشبرد امور به دولت مستعفی را مطرح کرده و «نبیه بری»، رهبر اهل و رئیس مجلس لبنان، از الحریری بابت خودداری از اداره امور انتقاد کرد.

برخی سران حزب الله نیز همچنان بر ضرورت تشکیل دولت آینده به ریاست الحریری تأکید می کنند هرچند الحریری خود به صراحت اعلام کرد که حاضر به پذیرش این سمت نیست.

منابع سیاسی تأکید کرده اند که نبیه بری هم به نخست وزیری الحریری اصرار دارد اما الحریری تصمیم خود را گرفته چون از امکان تحمیل شرط هایش به دوگانه حزب الله ـ امل ناامید شده است. شرط اصلی الحریری تشکیل دولت غیر جناحی تکنوکرات بوده که عون و حزب الله و امل با آن مخالف اند و بر ترکیب تکنوکرات سیاسی تأکید می کنند.

یک مقام سیاسی بلندپایه تأکید می کند که بلاتکلیفی میان تأکید بر فعالیت دولت پیشبرد امور و بازگشت به الحریری به عنوان نامزد نخست وزیری و حملات علیه الخطیب نشان می دهد که صاحبان این مواضع سیاسی در پی بدون دولت نگه داشتن لبنان هستند.

به گفته مقام بلندپایه، باید دید که موضع گیری حزب الله که قدرتمندترین بخش در ائتلاف شیعی ـ عون است تا چه حد به تحولات منطقه و به خصوص وضعیت عراق ارتباط دارد. هردو کشور شاهد تظاهرات و شورش هایی هستند که تا حدود زیادی با یکدیگر مشابهت دارد. اصلی ترین وجود مشابهت، اقتصادی بودن مطالبات و مبارزه با فساد گسترده در طبقه حاکم است. همچنین در هر دو کشور تظاهرات کنندگان خواستار استعفای دولت، تشکیل دولتی غیر جناحی و خارج از چارچوب احزاب موجود، و تعدیل قانون انتخابات و پایان سهمیه بندی قدرت شده اند.

جالب است که حزب الله مخالف استعفای الحریری بود، مانند ایران که مخالف استعفای «عادل عبدالمهدی» بود، اما هردوی آنها با وجود همه زدوبندهای سیاسی «قاسم سلیمانی» در عراق دست به استعفا زدند.

این منبع بلندپایه می پرسد: آیا حزب الله می خواهد منتظر بماند تا ببیند کار در بغداد به کجا خواهد انجامید؟

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا