سرخط خبرها

«پومپئو» متهم کرد: نفوذ ایران از علل اصلی کشتار معترضان در عراق

وزیر امور خارجه ایالات متحده ادعا کرد که ایران عامل مشترک در اعتراض‌های سراسر خاورمیانه بوده است.

میدل ایست نیوز: وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که ایران عامل مشترک در اعتراض‌های سراسر خاورمیانه بوده است و تظاهرکنندگان در عراق، لبنان و خود ایران مخالف حکومت ایران هستند.

«مایک پومپئو» که روز دوشنبه (2 دسامبر) در دانشگاه لوئیزویل سخنرانی می‌کرد، ضمن تاکید بر دلایل محلی گوناگون اعتراضاتی که در هفته‌های اخیر خاورمیانه و سایر مناطق را در برگرفته است، انگشت اشاره را به سوی ایران نشانه گرفت.

وی گفت «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق به این دلیل استعفاء داد که «مردم این کشور خواستار آزادی بودند و نیروهای امنیتی آنها را به خاک‌وخون کشیدند. یکی از دلایل اصلی آن نفوذ ایران بود».

وزیر خارجه آمریکا گفت: «همین موضوع در تظاهرات بیروت نیز اتفاق افتاده است. آنها خواهان خروج حزب‌الله و حکومت ایران به عنوان یک نیروی خشن و سرکوبگر از نظام سیاسی کشور هستند».

آقای پومپئو افزود: اعتراض‌ها در خود ایران، که عفو بین‌الملل گزارش داده است بیش از ۲۰۰ نفر در جریان آن کشته شده‌اند، نشان داد که ایرانی‌ها نیز «خسته شده‌اند».

وزیر خارجه آمریکا رهبران روحانی ایران را به سوءاستفاده های گسترده مالی متهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش، حمایت از آزادی را از جمله اقدامات آمریکا خواند و گفت: «نقش ما این است که هرکجا بتوانیم از آزادی دفاع کرده و برای شفاف‌سازی بکوشیم تا دنیا بتواند رویدادهای داخل ایران را مشاهده کند، و اینکه در برابر نادرستی‌ها بایستیم».

منبع
فرانس 24

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا