سرخط خبرها

گزارش نماینده سازمان ملل در امور عراق در شورای امنیت: اقدامات گروه های خارج از قانون کشور را به مسیری خطرناک کشانده است

«جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق تأکید کرد که تظاهرات عراق را جوانان رهبری می کنند و خشونت ها علیه تظاهرات کنندگان هیچ توجیهی ندارد.

میدل ایست نیوز: «جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق تأکید کرد که تظاهرات عراق را جوانان رهبری می کنند و خشونت ها علیه تظاهرات کنندگان هیچ توجیهی ندارد.

پلاسخرت در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع عراق که امروز (سه شنبه 3 دسامبر) برگزار شد تأکید کرد که این اعتراضات از آغاز توسط جوانان راه اندازی شد و هدف آنان بیان سرخوردگی های ناشی از پیشرفت کند اوضاع اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور بود.

او افزود که باید به جوانان برای بیان نظرشان درباره آینده ای که بدان می اندیشند به دور از فساد و منافع حزبی و دخالت خارجی فرصت داد و گفت که صدها هزار عراقی با انگیزه عشق به میهنشان به خیابان ها ریختند و بر هویت عراقی خویش تأکید کردند و همه آنچه می خواستند کشوری بود که همه امکاناتش وقف همه ملت شود.

وی ادامه داد که با وجود این هزینه بیان این مطالبات سنگین بود و تاکنون بیش از 400 تن کشته و 19 هزار تن زخمی شده اند.

او تصریح کرد که داوری درباره وضعیت کنونی بدون در نظر گرفت سوابق ممکن نیست، اما آنچه شاهدیم تراکم سرخوردگی ها درنتیجه نبود پیشرفت در سال های گذشته بوده است.

نماینده سازمان ملل در امور عراق گفت که هر کشور موفقی باید از پتانسیل جوانان خود بیشترین بهره را ببرد و این مهم ترین چیز در کشوری مانند عراق است که نسبت جوانان در آن بالاست.

او تصریح کرد که حوادث تظاهرات از شب اول از کنترل خارج شد و نیروهای نظامی دست به خشونت بیش از حد زدند و افزایش کشته ها و زخمی ها و خشونت ها در کنار وعده های تحقق نیافته در مدت طولانی باعث بحران اعتمادی شد و معترضان به بسته های اصلاحی دولت در مسائلی مانند مسکن و اشتغال و کمک های مالی و آموزش به دیده تردید نگریستند.

وی تحقیقات دولت درباره خشونت ها در تظاهرات اوایل ماه اکتبر را ناقص خواند و گفت که پرسش هایی درباره عاملان حمله به رسانه ها و کشتار تظاهرات کنندگان و ربایش فعالان مدنی و تک تیراندازهای ناشناس بی پاسخ مانده است، هر چند در دوم تظاهرات شاهد خشونت های کمتری بودیم.

پلاسخرت افزود که واقعیت آن است که همچنان شلیک مستقیم و ابزارهای کشنده ای مانند گاز اشک آور همچنان به صورت نادرست استفاده می شود و تلفات سنگینی به جای می گذارد و بازداشت های غیر قانونی و ربایش فعالان ادامه دارد که حوادث اخیر ناصریه و نجف شاهد آشکار آن است.

او گفت که خشونت های دارای انگیزه سیاسی یا آنچه باندها و گروه های خارج از قانون بدان دست می زنند مسیری خطرناک برای کشور ایجاد کرده و مایه آشوب و تنش هایی شده که بر شمار قربانیان و تخریب اموال عمومی و خصوصی افزوده است و افزود که این وضعیت مطالبات مشروع ملت را به نحو خطرناکی به حاشیه می کشاند و فعالیت نیروهای امنیتی پیچیده می کند و باعث توطئه چینی برای توجیه حملات علیه تظاهرات کنندگان میشود.

نماینده سازمان ملل افزود که اکثریت مطلق تظاهرات کنندگان مسالمت جو هستند و همه به زندگی بهتر می اندیشند و خاطرنشان کرد که هرگونه خشونت غیر قابل قبول است و اگر ازجانب تظاهرات کنندگان باشد باعث به صرف نظر از مطالبات مشروع اصلاح طلبانه می شود و کشور را به خطری بیشتری می کشاند و امکانات دولت در برگزاری انتخابات آزاد و شفاف را زیر سؤال می برد.

او اظهار داشت که تغییر قانون انتخابات مطالبه ای است که در همه جای عراق به گوش می رسد و ملت در پی مدیریت مستقل و حرفه ای روند انتخابات است.

او مبارزه با فساد را اقدامی اساسی برای بهره برداری از امکانات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی عظیم عراق دانست و گفت که مطالبه اصلی تظاهرات کنندگان ایجاد فضای مناسب برای اشتغال و توسعه است.

وی افزود که از سه هفته پیش پس از مشورت هایی با طیف های گسترده ملت عراق از جمله مقامات کشوری و تظاهرات کنندگان پیشنهادی برای پیشرفت اوضاع و تقویت گفت وگوی داخلی در عراق مطرح کرده است و لازمه موفقیت در این طرح توقف کشتار و ربایش افراد و بازداشت های غیر قانونی است ضمن اینکه همه باید بدانند که بدون بازپرسی و عدالت کامل متقاعد کردن مردم به اینکه طبقه سیاسی آماده اصلاحات اساسی اند دشوار است.

او با اشاره به فرصت 15 روزه برای انتخاب نخست وزیر جدید و فرصت 30 وی برای تشکیل کابینه از نیروهای سیاسی عراق خواست که با توجه به حساسیت شرایط کشور متناسب با مسئولیت سنگین خود عمل کنند و راه حل های واقعی پیش نهند نه اینکه همه چیز را به نخست وزیر جدید بسپارند و از حمایت از وی دست بکشند چون چنین چیزی مسئولیت جمعی طبقه سیاسی کشور است و دولت به تنهایی از پس آن برنمی آید.

او در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت آوارگان در اقلیم کردستان عراق و روابط اقلیم و بغداد و نیز روابط عراق با کویت پرداخت.

وی ادامه داد که در دیداری که با آیت الله سیستانی داشته ایشان نسبت عدم جدیت نیروهای اثرگذار برای اجرای اصلاحات ابراز نگرانی کرده و افزوده اند که اوضاع هرگز مانند قبل نخواهد شد.

او افزود که همه باید بدانند که خریدن وقت نتیجه ای جز افزایش خشم عمومی و کاهش اعتماد نخواهد داشت و چسبیدن به منافع حزبی و سرکوب وحشیانه تظاهرات کنندگان مطلقا نمی تواند یک استراتژی محسوب شود.

پلاسخرت افزود که ایجاد فضای وحشت به همه ضرر می زند و نباید گذاشت که تاریخ تکرار شود.

او بحران در عراق را فرصتی بزرگ و تازه برای استفاده از امکانات عظیم عراق خواند و گفت که چالش امروز عراق آن است که از این فرصت برای ساخت کشوری مستقل و باثبات و شکوفا استفاده کند و افزود که اکنون وقت عمل است و امید ملت عراق لازم می آورد که با جرئت گام های رو به جلو برداشته شود.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا