اقتصادیسرخط خبرها

عراق در پی استرداد 87 میلیارد دلار طلب خود از 55 کشور

سازمان پاکدستی عراق از آغاز تلاش های حقوقی این کشور برای استرداد دست کم 87 میلیارد دلار مطالبات مالی عراق از 55 کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: سازمان پاکدستی عراق از آغاز تلاش های حقوقی این کشور برای استرداد دست کم 87 میلیارد دلار مطالبات مالی عراق از 55 کشور خبر داد.

رئیس دایره استرداد در سازمان پاکدستی عراق در مصاحبه با روزنامه رسمی «الصباح» تأکید کرد که این دایره تابع معاهده مبارزه با فساد در سازمان ملل متحد است و درنتیجه موظف به اجرای تعهدات عراق در سازمان ملل از طرق قانونی است و افزود که یکی از بندهای این توافق نامه استرداد اموال کشورهاست.

او گفت که تیمی فنی برای استرداد طلب های عراق از ژانویه 2017 تشکیل شد که وظیفه آن شناسایی اموال عراق در خارج از کشور و تهیه لیست اموال کشور است.

به گفته این مقام همه می دانند که پس از حمله عراق به کویت در سال 1990، همه اموال عراق در خارج از کشور به حکم قطع نامه های 660 و 661 شورای امنیت بلوکه شد و این در حالی بود که رژیم گذشته با بسیاری کشورها قراردادهای کلانی بسته بود.

او گفت که برخی نمونه های این قراردادها مثلا قرادادی به مبلغ یک میلیارد و 350 میلیون دلار با ایتالیا برای ایجاد ناوگان دریایی بود که مبلغ آن پرداخت شده بود اما به حوادث 1990-1991 انجامید و تحویل داده نشد.

او همچنین از قراردادی به مبلغ 11 میلیون دلار با اسپانیا برای تأمین مواد صنعتی خبر داد که متوقف شده بود و افزود که اسپانیا اخیرا اعلام آمادگی کرده که این اموال را در قالب کالا بپردازد.

وی افزود که مجموعا عراق قراردادهای اینچنینی با 55 کشور دارد که حجم مبالغ به صورت تخمینی 84 میلیارد دلار به اضافه 2 میلیارد و 337 میلیون یورو می شود که همه آنها اموال دولتی و نتیجه قراردادهای رسمی است نه اینکه اموال شرکت های عراقی باشد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا