سرخط خبرها

یک مقام آگاه: بیانیه تکذیب شده الحشد الشعبی درباره حوادث جمعه نتیجه اختلافات شدید درون حشد است

یک منبع آگاه خبر داد که این بیانیه واقعی بوده و این ماجرا نشان دهنده حجم اختلافات داخلی در حشد و دو جناح «فالح الفیاض» و «ابومهدی المهندس» است.

میدل ایست نیوز: در پی ماجرای بیانیه سازمان الحشد الشعبی درباره حوادث جمعه شب (6 دسامبر) در میدان الخلانی که از آن به «کشتار الخلانی» یا «کشتار السنک» یاد می شود، و سپس تکذیب و حذف آن از پایگاه رسمی حشد، یک مقام آگاه جزئیات بیشتری از این ماجرا ارائه کرد.

روز جمعه سازمان الحشد الشعبی بیانیه ای درباره این حادثه و چگونگی آن منتشر کرد که در آن عملا نیروهای سرایا السلام (وابسته به سید مقتدی صدر) عامل این حوادث دانسته شده بودند.

صبح شنبه الحشد الشعبی اعلام کرد که پایگاه رسمی اش هک شده و این بیانیه بی اساس است.

آنچه موجب تردید در صحت هک شدن پایگاه رسمی الحشد الشعبی شد آن بود که این بیانیه در صفحات رسمی حشد در شبکه های اجتماعی نیز منتشر شده بود.

یک منبع آگاه خبر داد که این بیانیه واقعی بوده و این ماجرا نشان دهنده حجم اختلافات داخلی در حشد و دو جناح «فالح الفیاض» و «ابومهدی المهندس» است.

به گفته این منبع، پایگاه رسمی الحشد الشعبی دست نیروهای ابومهدی المهندس است و پس از انتشار این بیانیه دو طرف از ترس تبعات آن توافق کردند که با طرح ادعای هک شدن پایگاه، آن را از صفحات خود حذف کنند.

این منبع درباره علت صدور چنین بیانیه ای نیز تأکید کرد که ابومهدی المهندس اختلافات شدیدی با نیروهای سرایا السلام، وابسته به سید مقتدی صدر درباره تظاهرات دارد.

گروه های وابسته به صدر که در قالب «کلاه آبی» ها فعالیت می کنند به دستور وی برای «حفظ امنیت تظاهرات کنندگان» به صورت مسلح در میدان التحریر حضور دارند.

پیش از این در سپتامبر 2019، «عادل عبدالمهدی»، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، طی حکمی دستور اصلاح ساختار اداری الحشد الشعبی را اعلام کرد که در آن سمت نایب رئیس حشد، که سمت ابومهدی المهندس» بود از این ساختار حذف شد. پس از آن نیز هیچ حکم تازه ای برای المهندس در الحشد الشعبی صادر نشد.

پیش تر نیز در اتفاقی مشابه، دفتر فالح الفیاض، در واکنش به بیانیه ابومهدی المهندس درباره حمله به مواضع الحشد الشعبی تأکید کرده بود که این بیانیه بازتاب دهنده مواضع حشد نیست.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا