سرخط خبرها

آغاز تحقیقات امریکا درباره یک شبکه تجسسی اماراتی در ایالات متحده

فعالیت این شبکه به تجسس درباره فعالان حقوق زنان و دیپلمات های سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی ازجمله فیفا مربوط می شود.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اختصاصی خبر داد که ایالات متحده تحقیقات درباره یک شبکه اطلاعاتی اماراتی را که فعالیت آن به تجسس درباره فعالان حقوق زنان و دیپلمات های سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی مربوط می شود آغاز کرده است.

در این گزارش آمده که «ریچارد کلارک»، هماهنگ کننده سابق مبارزه با تروریسم در شورای امنیت ملی ایالات متحده، و چند مقام امنیتی سابق امریکا در این برنامه تجسسی با امارات همکاری کرده و یک واحد اطلاعاتی با عنوان «رایون» تشکیل داده اند.

براساس این گزارش پلیس فدرال امریکا تحقیقات درباره این پروژه اطلاعاتی امارات را آغاز کرده است.

این گزارش افزوده که ده ها هزار سند درباره این برنامه اطلاعاتی که از 2008 آغاز شده وجود دارد.

در این گزارش آمده که این برنامه به مرور زمان فعالیت های خود را گسترش داده و فعالان عربستانی حقوق زنان و دیپلمات های سازمان ملل و کارکنان بلندپایه فیفا را طعمه اطلاعاتی خود ساخته است.

کلارک با استفاده از رابطه دوستانه خود با «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات، که در یک شرکت مشاوره امنیتی در سال 2003 آغاز شده توانسته این شبکه اطلاعاتی را ایجاد کند.

این شرکت که «گود هاربر» نام دارد در مدتی کوتاه پیمانکار تدابیر امنیتی بسیاری از پروژه های زیرساختی امارات ازجمله بنادر و فرودگاه ها و تأسیسات پتروشیمی شده است.

«رویترز» در گزارش خود افزوده که میان سال های 2012 – 2015، یعنی بعد از انقلاب های موسوم به «بهار عربی»، امارات از این شبکه برای فعالیت تجسسی علیه دشمنان ژئوپلتیک خود استفاده کرده است.

همین شبکه بوده که توانسته افشاگری های گسترده ای درباره پیروزی قطر در میزبانی جام جهانی 2022 را انجام دهد.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا