سرخط خبرها

دیده بان حقوق بشر از امریکا، بریتانیا، و ایران خواست که حمایت از نیروهای نظامی عراق و آموزش آنها را متوقف کنند

دیده بان حقوق بشر در گزارشی درباره حادثه حمله به تظاهرات کنندگان در میدان الخلانی بغداد دولت عراق را به همکاری با عاملان این کشتار متهم کرد.

میدل ابست نیوز: سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی درباره حادثه تیراندازی در میدان الخلانی بغداد در 6 دسامبر، تأکید کرد که نیروهای مسلح ناشناس «ظاهرا با همکاری نیروهای امنیت ملی و نیروهای محلی عراقی» دست به عملیات کشتار وحشیانه در بغداد زده اند که نتیجه آن «29 تا 80» کشته و 137 زخمی بوده است.

در این گزارش که دوشنبه شب (16 دسامبر) منتشر شده آمده که با قطع برق در منطقه ای که از سه ماه پیش شاهد تظاهرات بوده، شناسایی عاملان این حمله و نیز فرار از میدان درگیری ها برای تظاهرات کنندگان ممکن نبوده و همزمان پلیس و نیروهای نظامی هم از منطقه عقب نشینی کرده اند و شبه نظامیان ناشناس به مردم تیراندازی کرده اند.

دیده بان حقوق بشر تأکید کرده که قتل غیر قانونی معترضان به دست نیروهای حکومتی ایجاب می کند که کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا و ایران که به نیروهای ارتش و پلیس عراق آموزش می دهند و از آنها حمایت می کنند تا زمانی که حکومت دست به اقدامات اثرگذار برای توقف کشتار غیر قانونی بزند و عاملان آنها را محاکمه کند این کمک ها را متوقف کنند.

«ساره لیا ویتسن»، مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر، نیز تأکید کرد که ایالات متحده و بریتانیا و ایران نمی توانند با سیاست یک بام و دو هوا از دولت عراق بخواهند که به حقوق معترضان احترام بگذارد و در عین حال از نیروهای عراقی که تظاهرات کنندگان را می کشند یا دربرابر کشتار آنان هیچ کاری نمی کنند حمایت کنند.

وی افزود که شواهد و مدارک روشنی وجود دارد که نشان می دهد دولت گروه های دیگر غیر دولتی را مأمور انجام این اقدامات به نیابت از خودش کرده است و صرف نظر از اینکه دولت در این باره دست داشته باشد یا نه، درباره آن مسئولیت دولت آشکار است.

منبع
دیده بان حقوق بشر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا