سیاسی

توضیحات مشاور رئیس جمهور عراق درباره منشأ فشارهای سیاسی بر رئیس جمهور/ برخی عادت کرده اند که حرفشان را به زور به کرسی بنشانند

مشاور رئیس جمهور عراق تأکید کرد که منشأ فشارها بر رئیس جمهور عراق این است که وی حاضر نیست به نامزد تابع یک گروه در مجلس که گروه های دیگر مخالفت جدی با وی دارند تن بدهد.

میدل ایست نیوز: یک مشاور رئیس جمهور عراق درباره منشأ فشارها بر رئیس جمهور در معرفی نخست وزیر جدید توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش «الفرات نیوز»، «فرهاد علاءالدین»، مشاور رئیس جمهور عراق تأکید کرد که منشأ فشارها بر رئیس جمهور عراق این است که وی حاضر نیست به نامزد تابع یک گروه در مجلس که گروه های دیگر مخالفت جدی با وی دارند تن بدهد.

به گفته علاءالدین این گروه سیاسی به جای هجمه به رئیس جمهور، به بسیاری از مسائل مهم بی توجه هستند که ازجمله آنها این است که از آغاز تشکیل مجلس نمایندگان موضوع فراکسیون اکثریت در مجلس فیصله نیافت و «عادل عبدالمهدی» با توافق نیروهای سیاسی انتخاب شد و نه تصمیم فراکسیون اکثریت.

او افزود که این تشکل های سیاسی در آن زمان فکر نمی کردند که دوباره این مشکل برایشان مطرح شود و نیازمند فراکسیون اکثریت شوند.

علاءالدین یک واقعیت دیگر را آن دانست که حجم اختلافات و شکاف ها درون تشکل های سیاسی باعث شده که آنها نتوانند به نامزدی مورد توافق همه گروه ها برسند و در نتیجه هر گروهی یک نفر را معرفی می کند و می خواهد گزینه خود را بر دیگران تحمیل کند بی آنکه هیچ محمل قانونی داشته باشد.

این مشاور بلندپایه رئیس جمهور عراق افزود که تشکل های سیاسی عادت کرده اند که با اعمال فشار به هرچه می خواهند برسند و فراموش کرده اند که این سازوکاری نیست که همیشه جواب بدهد و دیگر رئیس جمهور حاضر به تن دادن به این فشارها نیست، برای همین آنها او را به عزل تهدید کرده اند و متوجه نیستند که چنین چیزی شعاری بیش نیست و به لحاظ قانونی امکان ندارد.

علاءالدین ادامه داد که این تشکل های سیاسی می خواهند با چشم پوشی از اراده ملت و مرجعیت و دیگر تشکل های سیاسی حرف خودشان را به کرسی بنشانند، اما باید بدانند که راه درست معرفی نامزدی است که مورد قبول اکثریت باشد تا بتوانند «بدون به ملتهب کردن میدان های تظاهرات» رأی اعتماد برای وی را از مجلس گرفت.

او به تشکل های سیاسی کشور توصیه کرد که کمی بازتر فکر کنند و واقعیت های سیاسی عراق و منطقه  وجهان را درک کنند و بدانند که معادلات قدیم دیگر جواب نمی دهد و باید به نظر مرجعیت و تظاهرات کنندگان و مخالفان توجه کرد و صرف اعمال فشار برای به کرسی نشاندن حرف خودشان جوابگو نخواهد بود.

منبع
برهم صالح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا