سیاسی

شدت گرفتن تظاهرات در عراق در اعتراض به اصرار برخی گروه ها به نامزدی «قصی السهیل» برای نخست وزیری + فیلم ها و تصاویر

بغداد و دیگر مراکز استان های جنوبی این کشور یکشنبه شب نیز شاهد تظاهراتی گسترده علیه پافشاری ائتلاف بناء برای نامزد کردن «قصی السهیل» جهت نخست وزیری بود.

میدل ایست نیوز: بغداد، پایتخت عراق، و دیگر مراکز استان های جنوبی این کشور یکشنبه شب نیز شاهد تظاهراتی گسترده علیه پافشاری ائتلاف بناء (به ریاست «هادی العامری») برای نامزد کردن «قصی السهیل» جهت نخست وزیری بود.

به گزارش «العربی الجدید» و براساس تصاویر منتشرشده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق هزاران نفر در میدان های التحریر و الخلانی تظاهراتی علیه قصی السهیل سر دادند و او را یکی از چهره های شاخص احزابی دانستند که در سال های گذشته در رأس امور بودند و کشور را به این روز انداختند.

تظاهرات کنندگان تأکید کردند که تا زمانی که رئیس جمهور عراق شخصیتی ملی و مستقل را برای نخست وزیری معرفی نکند به خانه هایشان نخواهند رفت.

آنان همچنین علیه آنچه دخالت ایران برای تحمیل قصی السهیل دانسته می شود شعار سردادند و گفتند: «وصلوا خبر لابن سهیل خل یشیل ایده/ من کاع التحریر نصیح قاسم مانریده» (به قصی سهیل خبر بدهید دست بردارد، از وسط التحریر صدا می زنیم که قاسم، او را نمی خواهیم).

بلندگوهای میدان التحریر همچنین بیانیه ای از تظاهرات کنندگان را قرائت کردند که در آن تأکید شده بود که احزاب همچنان بر فساد خود و بر نادیده گرفتن خون ملت عراق و رهنمودهای مرجعیت عالی شیعه پافشاری می کنند و می کوشند فردی بر سر قدرت آورند که ازجانب ملت عراق مردود است.

آنان هشدار دادند که «در صورت ادامه این تحقیر اراده ملت، عراق و فرزندان عراق طی تظاهرات میلیونی مخالفت و خشم خود را بان اقداماتی که تحت تأثیر بیگانه انجام می شود با قاطعیت بیان خواهد کرد».

گروهی از معترضان نیز اعلام کردند که تا تغییر گزینه قصی السهیل اعتصاب غذا آغاز می کنند.

در استان ذی قار و مرکز آن شهر ناصریه هم تظاهراتی گسترده علیه قصی السهیل برگزار شد و معترضان پل ها و خیابان های اصلی شهر را بستند.

در بصره نیز جاده اصلی منتهی به میدان نفتی رمیله و نیز دیگر خیابان های اصلی شهر را بستند و علیه ائتلاف بناء و حزب الدعوه شعار سردادند.

کرلا نیز شاهد تجمع مردم در خیابان ها و بسته شدن خیابان ها و شعار علیه قصی السهیل بود.

همچان که در شهر سماوه (مرکز استان مثنی) معترضان تأکید کردند که حتی اگر شده چند ماه یا چند سال در خیابان ها می مانند و نمی گذارند که قصی السهیل نخست وزیر شود.

در نجف اشرف نیز مسیر منتهی به فرودگاه نجف در اواخر شب بسته شده و معترضان در میدان صدرین تجمع کردند و علیه تلاش های «احزاب سلطه طلب» شعار دادند.

در استان واسط (مرکز آن: کوت) نیز هزاران نفر با شعار «فاشل فاشل یا ابن سهیل» به خیابان ها ریختند.

روز گذشته اسنادی با امضای هادی العامری (رئیس ائتلاف فتح)، نوری المالکی (رئیس ائتلاف دولت قانون)، محمد الحلبوسی (رئیس ائتلاف القوی العراقیه و رئیس مجلس عراق)، فالح الفیاض (رئیس گروه العطاء)، و خمیس الخنجر (رئیس ائتلاف المحور الوطنی) منتشر شد که در آن قصی السهیل را به نخست وزیری به رئیس جمهور عراق معرفی می کرد.

تا لحظه تنظیم این خبر، برهم صالح، رئیس جمهور عراق، از پذیرش این پیشنهاد سر باززده و از مجلس عراق خواسته که به روشنی مشخص کند که بزرگ ترین فراکسیون مجلس دقیقا کدام فراکسیون است.

با پایان مهلت قانونی معرفی نخست وزیر در ساعت 24 یکشنبه (22 دسامبر) حالت خلأ قانونی در عراق پیش آمده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا