سیاسی

سومین گزینه ائتلاف بناء نیز با مخالفت تظاهرات کنندگان مواجه شد

رسانه های عراقی تصویری از میدان التحریر بغداد منتشر کرده اند که در آن عکس بزرگ العیدانی با علامتی به نشان مخالفت آویخته شده است.

میدل ایست نیوز: با گذشت چند ساعت از اعلام انصراف رسمی «قصی السهیل» از نامزدی برای نخست وزیری عراق و مطرح شدن نام «اسعد العیدانی»، استاندار بصره، نشانه های مخالفت با سومین گزینه ائتلاف بناء (به ریاست «هادی العامری») نیز آشکار شده است.

رسانه های عراقی تصویری از میدان التحریر بغداد منتشر کرده اند که در آن عکس بزرگ العیدانی با علامتی به نشان مخالفت آویخته شده است.

همزمان برخی رسانه های عراقی خبر داده اند که هشتگ #یسقط_اسعد_العیدانی (اسعد العیدانی سرنگون باد) به پرکاربردترین هشتک توئیتر در منطقه عراق تبدیل شده است.

این اعتراضات در بصره از همه جا آشکارتر است. مردم بصره العیدانی را استانداری بی کفایت می دانند که در مدت استانداری خود کاری برای بصره نکرده و دستاوردهای او در این مقام را بسیار کمتر از آن می دانند که بتواند نامزدی مناسب برای نخست وزیری باشد.

مردم بصره از چند هفته پیش در اعتراض به مطرح شدن نام العیدانی به خیابان ها ریخته بودند و او را «مهره ایران» و مسئول سرکوب تظاهرات در سال 2018 و همه جنبش هایی دانسته بودند که در یک سال گذشته در بصره رخ داد.

یک منبع آگاه نیز به «بغداد الیوم» خبر داد که  «العیدانی در کاخ السلام با برهم صالح درباره نامزدیش برای نخست وزیری عراق دیدار و رایزنی کرده است.»

وی افزود: «رایزنی میان فراکسیون‌های سیاسی درباره تعیین‌تکلیف پرونده نخست وزیر آتی ادامه دارد.»

در همین رابطه، یک منبع آگاه در ریاست جمهوری عراق اعلام کرد العیدانی بدون اینکه نامه نامزدی خود برای تصدی نخست وزیری را به برهم صالح بدهد، کاخ السلام را ترک کرده است.

یک مقام بلندپایه عراقی در گفت‌وگو  با «العربی الجدید» تأکید کرد که پیش بردن نامزدی العیدانی به احتمال قوی دشوارتر از دو گزینه قبلی، یعنی «محمد شیاع السودانی» و «قصی السهیل» باشد.

به گفته این مقام، این موضوع چنان روشن است که برخی ائتلاف بناء را متهم کرده‌اند که می‌خواهد با مطرح کردن گزینه‌های ضعیف وقت‌کشی کند.

مرجعیت، تظاهرات‌کنندگان، و گروهی از تشکل‌های سیاسی عراق تأکید کرده اند که نخست وزیر دوره انتقالی باید فردی مستقل و بدون سوابق اجرایی بلندپایه باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا