سرخط خبرها

حزب الله عراق: «برهم صالح» برنامه صهیونیستی ـ امریکایی ـ عربستانی را اجرا می کند

حزب الله عراق «برهم صالح» را به اجرای اراده امریکا جهت به آشوب کشیدن کشور و مقدمه چینی برای اشغال دوباره عراق متهم کرد.

میدل ایست نیوز: گروه شبه نظامی «کتائب حزب الله عراق» با صدور بیانیه ای در واکنش به اعلام آمادگی رئیس جمهور عراق برای استعفا، او را به اجرای اراده امریکا جهت به آشوب کشیدن کشور و مقدمه چینی برای اشغال دوباره عراق متهم کرد.

در این بیانیه آمده که انتظار ملت برای انتخاب شخصیتی مسئولیت پذیر برای نخست وزیری طولانی شده و این باعث بحران سیاسی در کشور شده است و علت این وضعیت «عملکرد مشکوک» رئیس جمهور با نقض قانونی اساسی و خودداری از عمل به مسئولیت قانونی اش است.

این بیانیه افزوده که رئیس جمهور در این باره به دستورات امریکا و فشارهای گروه های مشکوکی تن داده که می خواهند به بهانه تظاهرات «اراده خبیث» خود را تحمیل کنند و تأکید کرده که رئیس جمهور از مسئولیت ملی و قانونی خود فرار کرده و با زیاده خواهی رسوای خود مدعی ایستادن در کنار اراده ملت شده «در حالی که ما می دانیم اراده امریکا را اجرا می کند تا کشور را به آشوب بکشاند و بحرانی سیاسی ایجاد کند که بار دیگر اشغالگری امریکا را تحت پوشش بین المللی تحمیل کند».

در این بیانیه از نیروهای سیاسی عراق خواسته شده که دربرابر این اقدامات غیر مسئولانه رئیس جمهور و نقض قانون اساسی توسط وی بایستند و چهره ای ملی و مقبول را که «بحث برانگیز نباشد» برای ریاست دولت انتخاب کنند و اجازه ندهند که «چهره های شناخته شده به مزدوری امریکا یا فاسق بر سرکار آیند».

حزب الله عراق تأکید کرده که ملت عراق اجازه نمی دهند که یک شخص یا جریان یا حزب اراده ملت را مصادره کند و افزوده که «نیروهای مقاومت اجازه نمی دهند که سیاست امریکا بر کشور تحمیل شود، ما که دربرابر اشغالگری امریکا ایستادیم و آن را نحو شکست دادیم امروز هم تابع بردگان محور صهیونیستی ـ امریکایی ـ عربستانی نخواهیم شد».

شب گذشته ائتلاف بناء نیز با صدور بیانیه ای در واکنش به نامه رئیس جمهور عراق به مجلس، که در آن برای استعفا از مقام خود اعلام آمادگی کرد، تأکید کرد که قانون‌شکنی ازجانب مقامی که باید حامی قانون اساسی باشد به معنای کشاندن کشور به آشوب است و «فقط به نفع گروه‌های بیگانه‌ای تمام می‌شود که برای آسیب‌رساندن به عراق و ملتش کمین کرده‌اند، اما ملت با قدرت تمام حاضر به پذیرش دیکته این و آن نیستند و با سیاست تحمیل واقعیت و زورآزمایی و نادیده گرفتن نهادهای قانونی کشور مخالف‌اند».

در بیانیه ائتلاف بناء تأکید شده که قانون شکنی و خودداری از مأمور کردن نخست وزیر براساس سازوکارهای قانونی به نتایجی می‌انجامد که با مطالبات تظاهرات‌کنندگان و توده‌های مردم در تحقق امنیت و ثبات ناسازگار است و مانع از اجرای مطالبات تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو می‌شود».

ائتلاف بناء در این نامه از مجلس خواسته که به علت «شکستن قسم و نقض قانون اساسی اقدامات قانونی لازم علیه رئیس جمهور را انجام دهد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا