سرخط خبرها

«ویکی لیکس»: حمله به دوما در سوریه حمله شیمیایی نبوده است

براساس گزارش «ویکی لیکس» مقامات سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در تدوین گزارش خود می دانسته اند که در مواضع این حملات از گاز کلر استفاده نشده است.

میدل ایست نیوز: با گذشت کمتر از 2 سال از حادثه ای که از آن به حمله با گاز کلر در شهر دومای سوریه یاد می شود، سایت «ویکی لیکس» اسنادی منتشر کرده که نشان می دهد چنین حملاتی درکار نبوده است.

براساس این گزارش که براساس ایمیل های مبادله شده میان اعضای سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تنظیم شده، این مقامات در تدوین گزارش خود می دانسته اند که در مواضع این حملات از گاز کلر استفاده نشده است.

در یکی از این ایمیل ها یکی از کارشناسان که نامش فاش نشده از گزارش نهایی سازمان به شدت انتقاد کرده و آن را تحریف واقعیت خوانده و افزوده که در گزارش نهایی برخی ملاحظات حذف شده تا همه چیز مطابق روایت رسانه های غربی از ماجرا باشد.

در یکی از این ایمیل ها تأکید شده که آثاری که کارشناسان دیده بودند با آثار گاز کلر مطالبق ندارد و نمی توان مشخص کرد که این آثار مربوط به چه گازی می تواند باشد، اما این بخش از گزارش حذف شده و به جای آن در گزارش نهایی آمده که «علل موجهی برای پذیرش وجود گاز سمی کلر در این حمله» وجود دارد.

پیش از این نشریه بریتانیایی «دیلی میل» نیز در گزارشی خبر داده بود که در گزارش نهایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی تغییراتی انجام شده و آنچه منتشر شده با آنچه کارشناسان میدانی این سازمان تهیه کرده بود بسیار متفاوت بوده است.

حمله به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی در 7 آوریل 2018 توسط نیروهای سوریه ای انجام شد و پس از آن بسیاری کشورهای غربی و اتحادیه اروپا و ایالات متحده و نیز عربستان و اردن و قطر و ترکیه این حمله را شیمیایی خواندند و به شدت آن را محکوم کردند.

سوریه و روسیه تأکید کردند که هیچ شواهدی مبنی بر استفاده از گاز شیمیایی در این حمله وجود ندارد.

منبع
ویکی لیکس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا