سیاسی

حمله به مواضع الحشد الشعبی، آغاز مرحله ای تازه در سیاست امریکا در عراق/ یک مقام عراقی: کسی از این حمله غافلگیر نشد

این پایگاه نظامی مساحتی معادل 4 کیلومتر مربع در منطقه صحرایی میان القائم تا مرز عراق و سوریه در مثلثی موسوم به «مزرعه» داشته است.

میدل ایست نیوز: حمله امریکا به مواضع الحشد الشعبی حمله ای بی سابقه به گروه های شبه نظامی عراقی از سال 2003 بود.

به گزارش «العربی الجدید» در این حمله یک پایگاه نظامی نیروهای حزب الله عراق به صورت کامل تخریب شده و چنان که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، نیز اذعان کرد تعدادی از مهمات و سلاح های امریکایی متعلق به ارتش عراق که در اختیار نیروهای حزب الله بوده نیز از میان رفته است.

این پایگاه نظامی مساحتی معادل 4 کیلومتر مربع در منطقه صحرایی میان القائم تا مرز عراق و سوریه در مثلثی موسوم به «مزرعه» داشته است.

کتائب حزب الله مهم ترین نیروهای مستقر در این منطقه و از نزدیک ترین گروه های شبه نظامی عراقی به ایران هستند و علاوه بر فعالیت نظامی، فعالیت امنیتی نیز در مرز عراق و سوریه دارند و با نیروهای وفادار به حکومت سوریه در تماس اند.

یک مقام بلندپایه عراقی به «العربی الجدید» گفت که کسی از این حمله غافلگیر نشد و همه انتظار آن را داشتند و افزود که امریکایی ها حمله به چند نقطه را بررسی کردند که ازجمله جرف الصخر، جنوب بغداد، منطقه کرسی در نزدیک تلعفر، طوزخورماتو، خالص در استان دیالی بود که همه آنها مواضع نیروهای نزدیک به ایران در عراق است.

به نظر این مقام، این حمله به حالت خاکستری در روابط ایران و امریکا در دولت «عادل عبدالمهدی» پایان داد و دو کشور را وارد مواجهه مستقیم یا دست کم پایان چشم پوشی از نفوذ ایران در عراق ازسوی امریکا کرد.

این مقام بلندپایه که نخواسته نامش فاش شود گفت که عراق شاهد مرحله پرتنشی خواهد بود و اطلاعات متعددی در اختیار است که نشان می دهد امریکا تصمیم گرفته که دیگر عراق را از تحریم های ایران در خرید گاز و برق معاف نکند.

وی افزود که تمدید 90 روز معافیت ایران که در اواخر اکتبر انجام شد رو به اتمام است و بسیار بعید است که بار دیگر تمدید شود.

یک شهروند عراقی که کارمند بلندپایه سفارت عراق در واشنگتن است نیز احتمال داد که این حمله آخرین حمله نباشد.

به گفته این کارمند بلندپایه سفارت عراق در امریکا، محور بزرگی درون دوایر تصمیم گیری امریکا به خصوص حلقه نزدیک به «دونالد ترامپ» شکل گرفته که معتقد است شبه نظامیان با استفاده از ضعف «عادل عبدالمهدی» و خودداری وی از هرگونه تصادم با ایران، دست به نوعی انقلاب نرم در عراق زده اند و توانسته اند در یک سال گذشته مناصب مهمی را به دست بگیرند.

این منبع افزوده که این حلقه معتقدند که کسانی مانند «هادی العامری» و «ابومهدی المهندس» و «قیس الخزعلی» تأثیر و نفوذ بیشتری در بغداد دارند تا عادل عبدالمهدی و حتی «یک بار یک مقام امریکایی از یکی از اعضای هیئت عراقی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرسید چرا رسانه های عراقی علنا از رئیس جمهور و نخست وزیر انتقاد می کنند اما جرئت انتقاد از ابومهدی المهندس یا قیس الخزعلی را ندارند؟، که آن مقام عراقی جوابی نداشت».

«احمد الحمدانی»، تحلیلگر سیاسی عراقی، نیز احتمال می دهد که ایالات متحده سیاست تنش آمیز بیشتری را در پیش بگیرد و در عوض در عراق نیز در سطح سیاسی پرونده اخراج نیروهای امریکایی از عراق دوباره مطرح شود.

به نظر وی، خشونتی که امریکا در این حمله نشان داده بدان معناست که دیگر امریکا جدی است که به این اقدامات واکنش نشان دهد و دیگر خود شبه نظامیان و ایران اند که باید مشخص کنند که می خواهند به تنش دامن بزنند یا مسیر آرامش پیش بگیرند و کشور را به صحنه درگیری نیابتی تبدیل نکنند. درگیری ای که بی تردید عراق در آن بیشترین ضرر را خواهد دید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا