سرخط خبرهاسیاسی

«عادل عبدالمهدی» خواستار برگزاری نشست فوق العاده پارلمان شد/ترور سلیمانی و المهندس نقض آشکار حاکمیت ملی عراق به شمار می رود

«عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر مستعفی عراق در واکنش به شهادت «ابومهدی المهندس»، نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی و «قاسم سلیمانی»،فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله هوایی نیروهای امریکایی، از پارلمان عراق خواست برای موضع‌گیری رسمی و اتخاذ اقدامات لازم، جلسه‌ای فوق العاده برگزار کند.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر مستعفی عراق در واکنش به شهادت «ابومهدی المهندس»، نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی و «قاسم سلیمانی»،فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله هوایی نیروهای امریکایی، از پارلمان عراق خواست برای موضع‌گیری رسمی و اتخاذ اقدامات لازم، جلسه‌ای فوق العاده برگزار کند.

در بیانیه عبدالمهدی آمده است، به شدیدترین وجه ممکن اقدام دولت امریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر شخصیت‌های عراقی و ایرانی را محکوم می کنیم، دو شهید یاد شده، از چهره‌های بزرگ در تحقق پیروزی علیه گروه تروریستی بودند.

وی همچنین با بیان اینکه ترور فرمانده نظامی که دارای سمت رسمی بود، تجاوز به کشور و دولت عراق به شمار می رود، اظهار داشت: ترور شخصیت‌های برجسته عراقی یا شخصیت‌های متعلق به کشور برادر در اراضی عراق، نقض آشکار حاکمیت کشور و تجاوز روشن بر عزت ملی و اقدامی در راستای افزایش خطرناک تنش به شمار می رود که فتیله جنگی ویرانگر در عراق و منطقه را روشن می کند.

عبدالمهدی در ادامه گفت: آنچه روی داد، نقض آشکار شروط مربوط به حضور نیروهای امریکایی در عراق و نقش محدود این نیروها در آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش در چارچوب نیروهای ائتلاف بین المللی و با نظارت و موافقت دولت عراق محسوب می شود.

نخست وزیر دولت پیش‌بُرد امور عراق در پایان خواستار انعقاد جلسه فوق العاده پارلمان با استناد به ماده 58 قانون اساسی شد تا موضع رسمی عراق و اقدامات قانونی و لازم در راستای حفظ عزت، امنیت و حاکمیت عراق اتخاذ شد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا