سرخط خبرهاسیاسی

تماس تلفنی وزیر خارجه امریکا با رئیس جمهور عراق

«مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد شنبه از تماس تلفنی خود با «برهم صالح» رئیس جمهور عراق خبر داد.

میدل ایست نیوز: «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد شنبه از تماس تلفنی خود با «برهم صالح» رئیس جمهور عراق خبر داد.

او با انتشار توئیتی گفت که در این تماس تلفنی تصمیم «دونالد ترامپ» درباره «اقدام دفاعی» امریکا برای صیانت از منافع امریکا در خارج از کشور را بررسی و تأکید کرده که امریکا همچنان خود را متعهد به کاهش تنش در عراق می داند.

این تماس تلفنی 24 ساعت پس از حمله پهپادی امریکا به کاروان حامل سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس انجام شده است.

پومپئو پس از این حادثه، تماس های تلفنی فراوانی با مقامات کشورهای منطقه و جهان ازجمله همسایگان شرقی ایران برقرار کرده است.

برهم صالح روز گذشته در واکنش به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس با صدور بیانیه ای آنان را کسانی خواند که «نقش مهم و سرنوشت سازی در جنگ با گروه تروریستی داعش داشتند و درخشان ترین تصویرهای ایثار را رقم زدند به اطلاع رسید».

صالح افزود که «ضمن محکوم کردن این حمله که فرماندهان امنیتی تابع دستگاه نظامی عراق را هدف قرار داده و بی تردید پیامدها و تبعات امنیتی مهمی در عراق و منطقه خواهد داشت اگر خدای ناکرده عقلا عقل و منطق را به کرسی ننشانند و در پی مهار نتایج برآمده از این حمله برنیایند.

او افزود که این حمله امنیت و صلح در منطقه و عراق را به روشنی تهدید می کند.

صالح خواستار خویشتنداری و غلبه دادن صدای عقل و منطق و اولویت دادن به منافع عالی ملی کشور شد.

ریس جمهور عراق تأکید کرد که «در این شرایط استثنایی وظیفه ما حفظ یکپارچگی و انسجام و عبور از اختلافات گذرا برای تضمین منافع ملی عالی کشور و حمایت از استقلال و امنیت کشور و دور نگه داشتن کشور و بندگان از مصیبت های نزاع های مسلح است، نزاع های مسلحی که 4 دهه منطقه را درگیر خود ساخته و هنوز زخم های آن التیام نیافته است».

https://twitter.com/SecPompeo/status/1213207450293288960

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا