سیاسی

ریسک امریکا خاطرات اشغالگری امریکا در عراق را زنده کرد

ایالات متحده نتوانسته همدلی طبقه سیاسی عراق را که برسر نفوذ ایران با یکدیگر اختلاف دارند جلب کند و آنان را به فعالیت علیه ایران وادارد.

میدل ایست نیوز: گروه های شبه نظامی خواستار اخراج نیروهای امریکایی از عراق شده اند، مقامات رسمی نقض حاکمیت ارضی عراق را محکوم کرده اند، نگرانی ها از آشوب در عراق بالا گرفته… حمله اخیر امریکا در عراق، خاطرات سال های خشونت آمیز پس از 2003 و نفرت از امریکا را در عراق زنده کرده است.

ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد، چنان تأثیرگذار بود که «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، گفت: «جهان دیگر تحمل جنگ تازه ای در خلیج را ندارد».

به نظر کارشناسان، ایالات متحده نتوانسته همدلی طبقه سیاسی عراق را که برسر نفوذ ایران با یکدیگر اختلاف دارند جلب کند و آنان را به فعالیت علیه ایران وادارد، بلکه بدتر از آن، دشمنان امریکا را متحد کرده است.

«ریناد منصور»، پژوهشگر در مرکز «چتم هاوس» گفت که «گفتمان ضد امریکایی ازنو زنده شده است». به نظر وی، امریکا در مدت اخیر نفوذ و حضور خود را در عراق کاهش داده بود و برای همین احساسات ضد امریکایی ضعیف شده بود، اما با ترور سلیمانی، کسانی که می کوشیدند این احساسات را زنده نگه دارند، اکنون بهانه کافی را دارند.

«فنر حداد»، کارشناس سیاسی عراقی در دانشگاه سنگاپور، نیز می گوید که این حمله باعث شد نیروهایی در عراق که با یکدیگر اختلاف نظر داشتند یکصدا آن را محکوم کنند، این محکومیت ها و ابراز انزجارها طیفی از ارکان حکومت تا تظاهرات کنندگان علیه آنان را دربر گرفت.

او می افزاید که کسانی فکر می کنند پروبال ایران در منطقه کوتاه می شود، اما به نظر می آید آنچه رخ می دهد عکس این است.

ریناد منصور می گوید که امریکا مدت ها بود دست به اقدامی چنین خصمانه در عراق نزده بود و این اقدام امریکا یادآور خاطرات اشغال عراق است، در حدی که سید مقتدی صدر که سال ها نقاب رهبر شبه نظامی را کنار گذاشته بود، بیانیه ای با عنوان «رهبر مقاومت ملی عراق» صادر کرد و خواستار احیای جیش المهدی شد. جیش المهدی گروهی است که دولت عراق یک دهه پیش با خشونت کامل آن را سرکوب کرد.

به نظر، «نیک هراس»، تحلیلگر سیاسی، «اگر سلیمانی شخصیتی غیر عراقی بود، ابومهدی المهندس که چهره ای شاخص در حکومت عراق و از محترم ترین فرماندهان الحشد الشعبی بود».

او می افزاید که امریکا در این عملیات خود را وارد درگیری با یکی از گروه های نظامی رسمی عراق کرده است.

«هشام الهاشمی»، کارشناس سیاسی عراقی، نیز تأکید می کند که دولت ترامپ می داند که امریکا بازیگر اصلی در عراق نیست و خود را با گروه هایی مواجه کرده که در جنگ با داعش قدرتشان افزایش یافته است.

این گروه ها اکنون شاخه نظامی و سیاسی و امکانات گسترده مالی و رسانه ای و نظامی و انسانی دارند که خیلی راحت می توانند آنها را برای اقدامی بسیج کنند.

اکنون این گروه ها بهانه را برای بیرون انداختن نیروهای امریکایی ازطرق قانونی به دست آورده اند. به نظر می آید تصویب قانونی در این باره در جلسه آتی مجلس کار دشواری نباشد.

این موضوعی است که پیش از این نیز گروه های نزدیک به ایران تلاش کردند مطرح کنند اما به نتیجه ای نرسیدند.

ریناد منصور تأکید می کند که در مقایسه با ایران، ایالات متحده هیچ هدف روشنی در منطقه ندارد.

«رمزی ماردینی»، پژوهشگر سیاسی، در گفت وگو با فرانس پرس، تأکید کرد که به نظر می آید عملیات ترور سردار سلیمانی نتیجه محاسبه ای اشتباه بوده است.

به نظر وی، امریکا حمله به سفارتش در بغداد را که بعد از 24 ساعت با دستور مستقیم سازمان حشد پایان یافت «تهدیدی واقعی شمردند».

به گفته منصور «پیش از این بحث بر سر این بود که آیا ایران در عراق نفوذ بیشتری دارد یا امریکا، اما با سنگین شدن کفه ایران، کسی دیگر چنین سؤالی نمی پرسد».

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا