سیاسی

«برهم صالح» در گفت وگو با «نیویورکر»: اگر عراق فروبپاشد خدا به همه منطقه رحم کند

«برهم صالح» تأکید کرد که ثبات عراق با زحمت زیاد به دست آمده و ازدست رفتن آن عواقب وخیمی برای کل منطقه خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، در مصاحبه با نشریه امریکایی «نیویورکر» نسبت به فروپاشی ثبات عراق هشدار داد.

او در این مصاحبه تأکید کرد که ثبات عراق با زحمت زیاد به دست آمده و ازدست رفتن آن عواقب وخیمی برای کل منطقه خواهد داشت و افزود که بی تردید هرکاری که برای خویشتنداری و بازگشت از آستانه سقوط لازم باشد انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور عراق افزود که باید کاری کرد که ثبات و استقلال عراق به منفعت همه کشورها و موضوعی مورد اتفاق آنها چه در منطقه و چه در جهان تبدیل شود.

وی ادامه داد که جنگ عراق و ایران با هزینه‌های سنگینی که برای دو کشور داشت این درس را به ما داده که هرگز نباید جنگی را شروع کنی چون هرگز نمی‌دانی چه‌طور تمام می‌شود.

او گفت که درس دیگری که عراق از این جنگ آموخته آن است که نباید از جان و مال ملت عراق برای جنگی هزینه شود که منافع دیگران در آن است و افزود که جنگ آخرین چیزی است که خاورمیانه به آن نیاز دارد و پس از جنایات فجیع داعش، منطقه دیگر تحمل جنگ دیگری را ندارد.

صالح اظهار داشت که نمی‌خواهد عراق را درگیر نزاعی دیگر ببیند و نمی‌خواهد ثبات عراق که با زحمت زیاد به دست خود عراقی‌ها به دست آمده دوباره از دست برود و افزود که موفقیت عراق در ایجاد ثبات واقعی اما بسیار شکننده است و این نگرانی وجود دارد که عراق نتواند از نزاعی دیگر در خاورمیانه جان سالم به در برد.

وی افزود که اگر عراق به پرتگاه سقوط کند، فقط باید امید داشت که خدا به همه منطقه و کشورهای جهان رحم کند.

رئیس جمهور عراق با اشاره به اوضاع منطقه گفت یک نزاع بی معنا و رنج بی نهایت انسانی در یمن جریان دارد و یک نزاع پایان‌نیافته در سوریه، عراق هم ثباتی شکننده دارد، امنیت خلیج هم جای شک و تردید دارد و بقایای داعش را نباید دست‌کم گرفت، و افزود که باید در این وضعیت هوشیار و مراقب بود و باید کسانی بر سر کار آیند که بتوانند با آرامش کارها را پیش ببرند.

او گفت که منطقه نیازمند خویشتنداری و مذاکره برای گفت‌وگو درباره همه مسائل است.

وی تمرکز حکومت عراق را بر ایجاد صندوق بازسازی زیرساخت‌ها و جلب سرمایه‌ خارجی به عراق دانست و گفت که در وضعیت بی ثباتی امکان ندارد که سرمایه خارجی به خاورمیانه بیاید و این در حالی است که هزاران جوان در منطقه بی کارند و باید با توسعه اقتصادی ایجاد اشتغال کرد.

او گفت که این حجم از جوانان فاقد شغل خیلی راحت به دام گروه‌های افراط‌گرا می‌افتند و خشونت و بی ثباتی چالشی جدی برای همه جهان است.

رئیس جمهور عراق خاورمیانه بخشی از جهان است که به توسعه و ثبات نرسیده، در اوایل قرن 20، اروپا در دو جنگ جهانی کاملا ویران شد و بعد کارها روبه‌راه شد، در دهه 1690 و 1970 شرق آسیا نقطه نزاع‌ها بود و بعد اصلاح شد.

برهم صالح در پاسخ به سؤالی درباره احتمال دست داشتن ایران در حملات به عربستان سعودی، گفت که ایرانی‌ها خیلی روشن گفتند که اگر تحریم‌ها مانع از فروش نفتشان شود نمی‌گذارند دیگران نفتشان را بفروشند و افزود که تحریم‌ها تیغ دولبه است و تأکید کرد که این تحریم‌ها بر جامعه ایران تأثیر می‌گذارد و عراق به‌عنوان همسایه ایران نمی‌تواند در این مورد بی تفاوت باشد.

وی ادامه داد که امریکایی‌ها موضوع را ساده می‌بینند و فکر می‌کنند که وقتی ایران چیزی گفت عراق درجا می‌گوید بله قربان، اما واقعا اینطور نیست، موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و امریکایی‌ها باید به سابقه خودشان در عراق مراجعه کنند تا ببینند که چنین چیزی نیست.

برهم صالح تأکید کرد که نکته مهم آن است که امریکا متحد عراق و ایران همسایه آن است.

منبع
نیویورکر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا