سیاسی

برآورد آمریکایی ها از هزینه های خروج از عراق

با وجود تمایل آمریکا برای استفاده از سلاح تحریم، آمریکا عراق را تحریم نخواهد کرد زیرا خسارت شدیدی به آینده روابط بین دو کشور وارد خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: واشنگتن شاهد بحث های فراوان درباره حضور نظامی آمریکا در عراق بعد از تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نیرو های آمریکایی در پس ترور سردار سلیمانی بود.

به نظر «کالیه توماس» کارشناس شورای امنیت ملی آمریکا تلاش «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا برای تهدید عراق نتیجه خوبی در این کشور نخواهد داشت.

این کارشناس به «الجزیره» گفت که با وجود تمایل آمریکا برای استفاده از سلاح تحریم، آمریکا به تحریم عراق اقدام نخواهد کرد زیرا خسارت شدیدی به آینده روابط بین دو کشور وارد خواهد کرد.

اما «دیوید دی روش» کارشناس نظامی مرکز خاور نزدیک و جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی آمریکا این نظر را دارد که ترامپ با خروج نیروهای آمریکایی از عراق مخالفتی ندارد اما نمی خواهد این گمان پیش بیاید که او تحت فشار پارلمان و دولت عراق این کار را کرده است.

دی روش درباره تهدید آمریکا به تحریم عراق به الجزیره گفت که این تحریم از روی محاسبات مالی خواهد بود و نه در نظر گرفتن مسائل استراتژیک.

وی توضیح داد که آمریکا پایگاه هوایی را برای مبارزه با داعش با هزینه های خود ساخته است و ترامپ نمی تواند تصور کند که پایگاه هایی را که با پول خود ساخته است باید ترک کند و ترامپ می خواهد بعد از از بین رفتن تهدیدات نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند.

به نظر دی روش تمایل چندانی برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق وجود ندارد و گفت که در پس تصیمیم اخراج این نیروها گروه های شیعی وابسته به ایران قرار دارد و اگر آمریکا از عراق خارج شود عراق مجددا دچار هرج و مرج خواهد شد.
تفاوت محاسبات

«رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا اعلام کرد که خشم عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق و مقامات نظامی عراق را بعد از ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس درک می کند و این حمله را نقض توافق نظامی دوجانبه بین آمریکا و عراق دانست.

وی با اشاره به اینکه عدم اخراج نیروهای آمریکایی از عراق بهانه ای برای قیام برخی گروه های شبه نظامی برای حمله و انتقام از آمریکا خواهد داد و گفت که در روز های آینده بهای عدم تسلیم ترامپ در برابر خواسته های روز افزون عراقی های برای خروج آمریکایی ها مشخص خواهد شد.

«چارلز دان» مسئول سابق اطلاعات آمریکا و کارشناس فعلی مرکز خاورمیانه در گفت و گو با الجزیره گفت که تصمیمات ترامپ بر حسب حالت مزاجی وی گرفته می شود و این همان علت متشنج شدن روابط بین بغداد و واشنگتن است که به نفع ایران شده است.

دان گفت در صورتی که بر اساس توافق 2014 آمریکا با درخواست عراق نیروهای خود را خارج نکند به عنوان اشغال گر شناخته می شود که این خود سبب فعالیت های ضد آمریکایی گروهای رادیکالی می شود.

«استفان هادلی» مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا در دوره جورج بوش در نظری مخالف نظرات گذشته گفت که اگر دولت عراق به اخراج نیروهای آمریکایی بپردازد در توری که گروهای شبه نظامی گردان های حزب الله برای آن ها پهن کرده اند می افتد.

وی خروج نیروهای آمریکایی را باعث تقویت قدرت الحشد الشعبی و ضعف قدرت مرکزی و ضرر به حاکمیت عراق می شود. هم چنین ضرر بزرگتر متوجه تلاش های برباد رفته برای مبارزه با داعش خواهد بود.

وی افزود که موضوع خروج نیروهای آمریکایی مورد قبول اهل سنت و کرد های عراق نیست و هم چنین هم پیمانان آمریکا از جمله عربستان و امارات نیز که بغداد را حمایت می کنند این موضوع را قبول ندارند.

با توجه به تاجر بودن ترامپ می توان نتیجه گرفت که هزینه های ساخت پایگاه های نظامی در عراق سبب خسارت مادی شده است زیرا این خروج نیروهای آمریکایی به نفع ترامپ خواهد بود از آنجا که وی به وعده انتخاباتی خود برای خروج از خاورمیانه عمل کرده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا