سیاسی

«واشنگتن پست»: کاخ سفید در حال تهیه پیش نویس تحریم های عراق است

بعد از تهدیدهای رئیس جمهور امریکا به عراق، مقامات بلندپایه کاخ سفید در حال تهیه پیش نویس اولیه تحریم ها علیه عراق هستند.

میدل ایست نیوز: روزنامه «واشنگتن پست» خبر داد که بعد از تهدیدهای رئیس جمهور امریکا به عراق، مقامات بلندپایه کاخ سفید در حال تهیه پیش نویس اولیه تحریم ها علیه عراق هستند.

این روزنامه به نقل از برخی مقام های رسمی امریکایی خبر داد که امریکا در نظر دارد که درصورت اقدام عراق برای اخراج نیروهای امریکایی از خاک این کشور، عراق را تحریم کند.

این مقامات گفته اند که چنین کاری، اقدامی بسیار نامتعارف درقبال یک متحد امریکا خواهد بود که امریکا حدود دو دهه میلیاردها دلار در حمایت از آن هزینه کرده است.

این مقامات که نخواسته اند نامشان فاش شود البته تأکید کرده اند که موضوع در حد صحبت های اولیه است و هیچ تصمیمی درباره تحریم عراق گرفته نشده است.

یکی از این مقامات افزوده که برنامه امریکا آن است که دست کم تا مدتی صبر کند تا ببیند آیا واقعا عراق عملا برای خروج نیروهای امریکایی اقدامی خواهد کرد یا نه.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوري ایالات متحده، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به مصوبه مجلس عراق درباره تخلیه عراق از نیروهای خارجی واکنش نشان داد.

به گزارش «رویترز»، ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که امریکا «یک پایگاه هوایی در عراق دارد که هزینه‌هایش بسیار بالاست، و مدت‌ها قبل از آمدن من میلیاردها دلار خرج ساختن آن شده است، تا وقتی پولش را ندهند نمی‌رویم».

ترامپ تأکید کرد که اگر عراق خواستار خروج نیروهای امریکایی است و این کار براساس مناسبات دوستانه انجام نشود «چنان تحریمشان می‌کنیم که قبلا شبیهش را ندیده باشند، تحریم‌های ایران دربرابر آن هیچ است».

این اظهارات ترامپ واکنش برخی کشورهای اروپایی را برانگیخت و وزیر خارجه آلمان آن را اظهاراتی غیر سازنده خواند.

سران فرانسه انگلیس و آلمان در بیانه ای مشترک بر التزام و پایبندی به حاکمیت عراق و ادامه مبارزه با داعش تاکید کردند.

مجلس عراق روز یکشنبه در جلسه ای بدون حضور کردها و اهل سنت مصوبه را تصویب کرد که به موجب آن از دولت خواسته شده که برای خروج نیروهای خارجی از عراق اقدام کند.

«محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، در این جلسه با غیر علنی کردن جلسه اظهاراتی را مطرح کرد که بعدتر فیلم این اظهارات منتشر شد.

وی در سخنان خود تأکید کرد که «حامل یک پیغام است» و افزود که درصورت تصویب این مصوبه احتمال دارد که معاملات بانکی عراق توسط امریکا تحریم شود.

منبع
واشنگتن پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا