سیاسی

«برهم صالح»: سرنوشت حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق موضوعی داخلی است/عراق مخالف تبدیل شدن به میدان جنگ طرف‌های درگیر است

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق با صدور پیامی خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و وارد نکردن عراق به جنگی نامحدود شد که امنیت و صلح و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق با صدور پیامی خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و وارد نکردن عراق به جنگی نامحدود شد که امنیت و صلح و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند.

در بیانیه ریاست جمهوری عراق آمده است، رئیس جمهوری با نگرانی عمیق، تحولات خطرناک منطقه را پیگیری و حمله موشکی ایران به مواضع نظامی موجود در اراضی عراق را محکوم می کند.

رئیس جمهوری عراق مجددا ضمن مخالفت با نقض مکرر حاکمیت ملی و تبدیل عراق به میدانی برای جنگ طرف‌های درگیر، تاکید کرد: عراق پیشتر مخالفت خود را با تبدیل شدن به مبدائی برای تجاوز به کشوری دیگر یا تهدید هر یک از کشورهای همسایه اعلام کرده، بغداد خواهان تبدیل شدن به ستون ثبات و کانون تلاقی منافع مردم منطقه است و باید امنیت و حاکمیتش بر اساس قوانین بین المللی، مناسبات و توافق‌نامه‌های دوجانیه مورد صیانت قرار گیرد.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق طبق توافق‌نامه‌های امضا شده میان دولت عراق و کشورهای تشکیل دهنده آن است و روند و سرنوشت حضور این نیروها موضوعی داخلی است و بر اساس چارچوب قانونی، دیپلماتیک و توافق ملی و اولویت‌های مربوط به امنیت ملی عراق به دولت و پارلمان این کشور مربوط می شود.

در همین رابطه، ریاست جمهوری عراق خواستار خویشتنداری، مقدم شمردن ابزار گفت‌وگو و عدم کشیده شدن در جنگی نامحدود شد که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند، وی همچنین از همگان خواست مردم عراق و منطقه را از آسیب‌ها و هر گونه درگیری نظامی در سایه وضعیت امنیتی و سیاسی ویژه‌اش دور نگه دارند.

در پایان این بیانیه آمده است، در این شرایط حساس و دشوار و در راستای مقابله با چالش‌های مخاطره‌انگیزی که پیشاروی عراق قرار دارد، بر وحدت و یکپارچگی ملت عراق در صیانت از حاکمیت کشور و ممانعت از وارد کردن آن در کوره جنگی جدید تاکید کرد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا