سرخط خبرهاسیاسی

روزنامه ایندیپندنت: حمله موشکی امروز ایران از پیش با طرف امریکایی هماهنگ شده بود

روزنامه ایندیپندنت بریتانیا در نوشته‌ای به بررسی حمله موشکی امروز ایران به پایگاه‌های میزبان نیروهای امریکایی در استان الانبار و اربیل عراق، پرداخت.

میدل ایست نیوز: روزنامه ایندیپندنت بریتانیا در نوشته‌ای به بررسی حمله موشکی امروز ایران به پایگاه‌های میزبان نیروهای امریکایی در استان الانبار و اربیل عراق، پرداخت.

ایندیپندنت به نقل از منابع دیپلماتیک عراقی نوشت، واکنش امروز ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی در نزدیکی بغداد، از پیش با ایالات متحده امریکا به واسطه میانجیگری کشوری خلیجی هماهنگ شده بود و دو طرف ایرانی و امریکایی طی دو روز گذشته به گونه‌ای تدابیر نظامی اتخاذ کرده بودند که این واکنش ایران منجر به کشته شدن قربانیان خارجی نشود.

روزنامه ایندیپندنت عربی به نقل از منابع خود نوشت: در روزهای اخیرِ پس از ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس، نائب رئیس الحشد الشعبی در حمله پهپادی امریکا، شاهد تحرکات دیپلماتیک فزاینده‌ای در منطقه بودیم که عراق هم در شرکت داشت، این تحرکات منجر به حاصل شدن توافقی میان واشنگتن و تهران درباره چگونگی واکنش ایران شد.

به نوشته ایندیپندنت، توافق مذکور دربردارنده حمله موشکی محدود ایران به شماری از مواضع نیروهای امریکایی در داخل عراق است با این تضمین که این حمله منجر به کشته شدن هیچ یک از افراد ارتش امریکا نشود، عملا همانطور که بر اساس اطلاعات اولیه اتفاق افتاد.

در همین رابطه، منابع عراقی به ایندیپندنت گفتند اغلب موشک‌های ایرانی شلیک شده به مواضع نظامی امریکایی در مناطق خالی از ساختمان اصابت کرد همچنین نیروهای امریکایی برخی از موشک‌هایی را که به سمت اماکن مسکونی در حال حرکت بود، منهدم کردند.

در همین راستا، یک ژنرال امریکایی در بغداد گفت: «موشک های ایرانی نسخه نوینی از موشک‌های بالستیک اسکاد اتحادیه شوروی سابق است اما فاقد دقت لازم است.»

ایندیپندنت در پایان نوشت، منابع امریکایی همچنین اعلام کردند نیروهای امریکایی چند ساعت پیش از آغاز حمله موشکی ایران در راستای ممانعت از خسارت جانی و مالی، سربازان و تجهیزات خود را در داخل پایگاه عین الاسد جا به جا کردند، این همان چیزی است که نظریه توافق از پیش حاصل شده با ایران را تقویت می کند.

بامداد امروز سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که مواضع امریکا در عراق را هدف حملات موشکی خود قرار داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا