سرخط خبرها

ایالات متحده تحریم های تازه ای را علیه صنعت فولاد برای چند شخصیت امنیتی ایران وضع کرد

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که تحریم های تازه را علیه ایران وضع کرده است.


میدل ایست نیوز: ایالات متحده در واکنش به حمله تلافی‌جویانه ایران به پایگاه‌های نظامی خود در عراق، تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع فولاد و آهن ایران و همچنین هشت مقام دیگر جمهوری اسلامی وضع کرد.

استیو منوچین روز جمعه ۱۰ ژانویه در نشستی همراه با وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «​۱۷ تحریم جدید علیه صنایع فولاد و آهن ایران اعمال خواهد شد. همچنین هشت نفر از مقام‌های ایرانی را که در حمله اخیر موشکی به پایگاه آمریکا دخالت داشتند تحریم می‌کنیم.»

بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این مقامات عبارتند از علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرتیپ غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا نقدی معاون هماهنگی سپاه، محمدرضا آشتیانی جانشین رئيس ستاد کل نیروهای مسلح، علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح، علی اصغر حجازی معاون اجرایی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و محسن قمی معاون امور بین‌الملل دفتر آیت‌الله خامنه‌ای‎.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز متعاقب آن وعده داد که واشینگتن تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کند، سیاستی که اقتصاد ایران را به شدت تضعیف کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در این نشست خبری عنوان کرد که دسترسی ایران به ۹۰ درصد ذخایر ارزی خود بر اثر تحریم‌ها قطع شده است، آن گونه که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خود میزان آن را ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

به گفته وی، «ایران هرگز در شرایط امروزش قرار نداشته است. کاهش درآمد شدید باعث شده که حکومت ایران برای تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی دچار چالش شود. مردم معترض هستند، اعتراض می‌کنند و ما انتظار داریم که اعتراض‌ها ادامه پیدا کند.»

‎ پومپئو در ادامه اظهارات خود بار دیگر از تصمیم دونالد ترامپ برای کشتن ژنرال سلیمانی دفاع کرد و گفت: «ما اطلاعات دقیقی درباره حمله به سفارتخانه‌های خودمان داشتیم و قاسم سلیمانی شخصا در حال برنامه‌ریزی برای این حملات بود.»

‎وی سپس تاکید کرد که «هدف کارزار ایالات متحده این است تا تلاش ۴۰ ساله ایران برای وحشت‌افزایی پایان یابد و رفتار این کشور تغییر کند». ‎

حمله پهپادی آمریکا به قاسم سلیمانی انتقاد شدید دمکرات‌ها را در این کشور به دنبال داشته که معتقدند تصمیم دونالد ترامپ دو کشور آمریکا و ایران را به آستانه جنگ کشانده. امکا مایک پومپئو می‌گوید که تهدید این فرمانده ایرانی علیه آمریکایی‌ها «قطعی بود».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا