سیاسی

گزارش رویترز از تحقیقات دستگاه امنیت عراق درباره ترور سردار سلیمانی/ شبکه های جاسوسی در فرودگاه های بغداد و دمشق

دو مقام بلندپایه امنیتی برخی جزئیات روند تحقیقات درباره ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را فاش کردند.

میدل ایست نیوز: دو مقام بلندپایه امنیتی در گفت‌وگو با «رویترز» برخی جزئیات روند تحقیقات درباره ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را فاش کردند.

به گفته این دو مقام دقایقی پس از این حادثه که بامداد جمعه گذشته رخ داد، دستگاه‌های امنیتی عراق تحقیقات در این باره را آغاز کردند و تردد ده‌ها کارمند فرودگاه بین المللی بغداد ازجمله پلیس و مقامات بخش گذرنامه به بیرون فرودگاه را ممنوع کردند.

براساس این گزارش، تحقیقات درباره ترور سردار سلیمانی با هدف بررسی نحوه همکاری کسانی در فرودگاه‌های دمشق و بغداد با ارتش امریکا برای شناسایی موقعیت سردار سلیمانی بوده است.

این دو مقام که به گفته «رویترز» به‌صورت مستقیم با پرونده تحقیقات و بازپرسی از دو کارمند فرودگاه بغداد و دو مقام پلیس فرودگاهی و دو کارمند شرکت هوایی «اجنحة الشام» سوریه سروکار دارند.

به گفته این مقامات این پرونده زیر نظر «فالح الفیاض»، مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، در حال پیگیری است.

یکی از این دو مقام گفته که «نشانه‌های روشنی از همکاری شبکه‌ای جاسوسی در فرودگاه بغداد وجود دارد که نشان می‌دهد آنها اطلاعات بسیار مهمی را درباره زمان رسیدن سردار شهید سلیمانی به فرودگاه در اختیار امریکایی ها قرار داده اند.»

این منابع تأکید کرده‌اند که چند کارمند شرکت هوایی اجنحة الشام سوریه هم توسط دستگاه امنیت سوریه در حال بازجویی هستند. موضوعی که دستگاه امنیت سوریه درباره آن حاضر به توضیح به «رویترز» نشده است.

براساس این گزارش «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد اولین اطلاع درباره سردار شهید سلیمانی از فرودگاه دمشق ارسال شده و کار تیم مستقر در فرودگاه بغداد تأیید خبر رسیدن وی به بغداد و جزئیات کاروانی است که با وی از فرودگاه خارج شده است».

دفتر رسانه‌ای دستگاه امنیت ملی عراق نیز به درخواست رویترز برای توضیح در این باره پاسخ نداده است. نمایندگی عراق در سازمان ملل در نیویورک نیز درخواست رویترز را بی پاسخ گذاشته است.

وزارت دفاع امریکا نیز حاضر به توضیح نشده، اما دو مقام امریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به «رویترز» گفته‌اند که امریکا از چند روز قبل از این حمله در جریان تحرکات شهید سلیمانی بوده است. این منابع نیز حاضر به توضیح درباره نحوه شناسایی موقعیت مکانی وی در شب حادثه نشده‌اند.

مدیر شرکت سوریه‌ای اجنحة الشام نیز تأکید کرد که کارکنان این شرکت از هرگونه اظهارنظر در این باره منع شده‌اند.

دو مقام عراقی همچنین تأکید کرده‌اند که به محض حادثه همه تماس‌های تلفنی و پیغام‌های متنی کارکنان شیفت شب فرودگاه بغداد بررسی شده و تعدادی از کارکنان دستگاه امنیت ملی عراق تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و یکی از آنها گفته که 24 ساعت بازجویی شده است.

پیش از این منابع آگاه، خبر داده بودند که سردار سلیمانی در ساعت 23:20 دقیقه به وقت بغداد بر فراز پرواز هواپیمایی سوریه ای «اجنحة الشام» از دمشق وارد بغداد شد. ابو مهدی المهندس نیز به همراه «محمد رضا الجابری»، مسئول تشریفات الحشد الشعبی، که داماد المهندس هم هست با شماری از دیگر سران حشد به استقبال وی رفتند.

پای پله های هواپیما، یک خودروی تویوتا و یک ون از نوع «استار ایکس» در انتظار آنها بود و کاروان متشکل از این دو خودرو بدون تشریفات گذرنامه ای از فرودگاه خارج شد بدون آنکه در پست های بازرسی توقف کند. پیش از اینکه این کاروان به میدان عباس بن فرناس، اولین میدانگاه بعد از فرودگاه برسد، در حدود 300 متری میدان، کنار یک ورودی امنیتی بازرسی در لحظه ای که خودروی دیگری در صحنه نبود هدف حمله قرار گرفت.

اولین اعلام ازجانب نقطه بازرسی موسوم به «ایست 4» بوده که تابع پلیس فدرال است که از شلیک کاتیوشا خبر داده بود. تا 5 دقیقه مبنای اطلاعات همین حمله کاتیوشا بود و از آنجا که همه منتظر واکنش حشد به حمله موشکی به پایگاه القائم بودند و با توجه به اینکه پایگاه امریکایی چسبیده به فرودگاه است، برداشت اولیه این بود که این حمله ازجانب حشد بوده و به خطا رفته است.

اما وقتی نیروهای امنیتی به محل حادثه رسیدند موضوع عوض شد و 20 دقیقه بعد هویت قربانیان شناسایی شد. کسی که توانست آنها را شناسایی کند «ابومنتظر الحسینی»، از دیگر سران حشد و نزدیکان سردار سلیمانی بود که از ورود وی به بغداد خبر داشت.

یک مقام بلندپایه امنیتی تأکید کرد که شدت بمباران بسیار شدید بوده و در آسفالت خیابان یک حفره ایجاد کرده است و افزود که آخرین چیزی که فکر می کردیم آن بود که امریکایی ها چنین کاری کنند و هدف حمله سلیمانی و مهندس باشند.

این مقام تأکید کرد که اتهامات بسیاری درباره درز دادن اطلاعات  به امریکایی ها مطرح شده است، چه درمورد دستگاه امنیت فرودگاه دمشق و چه بغداد. به نظر این مقام، به احتمال قوی امریکایی ها از لحظه پرواز سردار سلیمانی از دمشق اطلاع داشته اند و به احتمال قوی توانسته اند به دایره های نزدیک به وی در سوریه و عراق نفوذ کنند و تحرکات وی را زیر نظر بگیرند.

حادثه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، و شهید حاج ابومهدی المهندس، عالی ترین فرمانده الحشد الشعبی، به دست نیروهای امریکایی فصل تازه ای در منازعات منطقه ای ایران و امریکا و تنش ها در خاورمیانه گشود.

مجلس عراق دولت این کشور را موظف کرده که تا روز یکشنبه (12 ژانویه) گزارشی درباره این حادثه ارائه کند.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا