سرخط خبرها

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ایران: همه مسئولیت سقوط هواپیمای اوکراینی را می پذیریم

سرتیپ حاجی زاده تأکید کرد که نه سپاه و نه نیروهای مسلح نمی خواستند پنهان کاری کنند ولی این روالی بوده که باید طی می شده است.

میدل ایست نیوز: سرتیپ «امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه ایران در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی پیرامون سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران گفت که بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه آمریکایی در جریان این حادثه قرار گرفته است و افزود که «زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم».

وی در این نشست با حضور خبرنگاران که روز شنبه (11 ژانویه) انجام شد گفت که بررسی‌ها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضاییه بررسی می‌شود و و افزود که «همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی که مسئولان بگیرند مطیع آن هستیم».

سرتیپ حاجی‌زاده گفت که بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سالهای گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود و نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند 52 نقطه در ایران را می‌زنند و برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

وی ادامه داد: «آنچه در بررسی‌های ما انجام شد، شب حادثه وضعیت آمادگی در سطح جنگی قرار گرفته و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود. اولین سامانه‌ها در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: «در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشکهای کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند. سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک دکمه را شما فشار بدهید. مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود. در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در 19 کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود».

وی خاطرنشان کرد: «این سامانه ساعت 12 شب در منطقه مورد نظر مستقر می شود و  و زمانی که هواپیمای اوکراینی پرواز می‌کند که از طرف سامانه، موشک کروز تشخیص داده می شود. اما سامانه ارتباطی اپراتور در زمان حادثه دچار اختلال بوده و به هر ترتیب موفق به برقراری ارتباط نمی شود و او برای تصمیم گیری 10 ثانیه فرصت داشته که این تصمیم بد را می گیرد و هواپیما مورد هدف قرار می‌گیرد».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین گفت که ستاد کل تیم بررسی حادثه تشکیل داده بود و کسانی که دخیل در این حادثه بودند را قرنطینه کرد و ما اجازه نداشتیم چیزی را به کسی بگوییم» هرچند خود قبلا این احتمال را با اعضای ستاد مطرح کرده است.

وی تصریح کرد مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری ایران هیچ خطایی نداشتند و همه مسئولیت به عهده ما است و ما باید جوابگو باشیم. هواپیما در مسیر خودش بوده و همه کار خود را درست انجام داده بودند.

وی تأکید کرد که نه سپاه و نه نیروهای مسلح نمی خواستند پنهان کاری کنند ولی این روالی بوده که باید طی می شده است.

حاجی‌زاده در پایان گفت: اینها هزینه این شیطنت ها و التهابات آمریکا در منطقه است. در آن شب ما آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم. آن شب تعداد زیادی هواپیمای جنگی در  آسمان در حال پرواز بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا