خبر اولسیاسی

واشنگتن به تلاطم افتاده است؛ شک و تردید درباره آینده نیروهای آمریکایی در عراق

نیروهای ائتلافی مبارزه با داعش تحت فرماندهی ایالات متحده نامه ای را به وزارت دفاع عراق تحویل و از آغاز فوری آماده سازی شرایط براس کسب اطمینان از خروج ایمن و مناسب از این کشور خبر دادند.

نویسنده: جولیان بورگر

میدل ایست نیوز: دولت ترامپ برای واکنش به خواسته دولت عراق مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از این کشور پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی ایرانی، دچار آشفتگی شده است.

نیروهای ائتلافی مبارزه با داعش تحت فرماندهی ایالات متحده نامه ای را به وزارت دفاع عراق تحویل و از آغاز فوری آماده سازی شرایط براس کسب اطمینان از خروج ایمن و مناسب از این کشور خبر دادند. اما مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، تقریبا بلافاصله بعد به خبرنگاران در پنتاگون گفت: این نامه با شرایط کنونی ما همخوانی ندارد. او در ادامه تاکید کرد که هنوز هیچ تصمیمی درباره تخلیه عراق گرفته نشده است. ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک ارتش، هم گفت که این نامه به اشتباه ارسال شده است: این نامه یک پیش نویس بوده و تحویل آن اشتباه بوده است. نامه امضا نشده بوده و نباید تحویل داده می شده است. او در ادامه گفت واژه گزینی این نامه مناسب نبوده و در آن به طور ضمنی به تخلیه نیرو اشاره شده که قرار نیست صورت بگیرد.

خروج نیروهای نظامی تحت رهبری ایالات متحده از عراق به تلاش ها برای شکست دادن داعش آسیب جدی وارد می آورد و به معنای پیروزی استراتژیک ایران و عقب نشینی دولت ترامپ خواهد بود چرا که تهران بغداد را به اخراج نیروهای خارجی ترغیب کرده است.
این آشفتگی آشکار در واشنگتن این برداشت در میان متحدان ایالات متحده و دشمنان این کشور را که تصمیم به ترور سلیمانی بدون برنامه ریزی قبلی صورت گرفته و از قدرت آمریکا در منطقه کاسته، تقویت کرد. متحدان ایالات متحده به ایجاد فاصله میان خود و این تصمیم روی آوردند و اسرائیل و ناتو هر دو تاکید کردند هیچ دخالتی در حمله هوایی نیمه شب جمعه نداشتند. اما واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از همه غیرمنتظره تر بود چرا کخ او همواره یکی از حامیان بی قید و شرط تصمیم گیری های ترامپ در صحنه جهانی به شمار می رود. او روز دوشنبه در جلسه کابینه دولت خود گفت: ترور سلیمانی یک اتفاق اسرائیلی نیست، یک اتفاق آمریکایی است. ما در آن مشارکتی نداشتیم و نباید در آن درگیر شویم. خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان، هم روز دوشنبه به واشنگتن رفت تا همانند دیگران به خودداری ترغیب کند. ژان ایو لورن، وزیر خارجه فرانسه، تاکید کرد هنوز برای دیپلماسی زمان باقیست و هشدار داد بدون اقدام فوری برای کاهش تنش ها، مخاطره یک جنگ جدید در خاورمیانه وجود دارد.

نامه ایالات متحده به ارتش عراق توسط ژنرال ویلیام سیلی، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، امضا شده و در آن آمده بود: نیروهای ایالات متحده در چند روز و چند هفته آینده در جاهای دیگری مستقر خواهند شد تا برای جا به جایی های آتی آماده شوند. نیروهای مسلح سعی خواهند کرد اختلالات را به حداقل برسانند و بیشتر حمل و نقل های هوایی را شبانه انجام دهند تا از ایجاد تصور اینکه آمریکا نیروهای بیشتری به منطقه سبز بغداد می فرستد، جلوگیری کنند.

در لندن، خدمات خارجی خبر به حداقل رساندن نیروهای سفارت و کنسولگری در ایران و عراق را تایید یا تکذیب نکرد. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در جلسه شورای امنیت ملی این کشور همه طرف های بحران را به عقب نشینی از درگیری تمام عیار ترغیب کرد.

ایران به واکنش شدید به ترور سردار سلیمانی تهدید کرده و بامداد چهارشنبه هم پایگاه هوایی الاسد در عراق که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند را با حمله موشکی هدف گرفته است.

در همین حال، پنتاگون اگرچه ظاهرا خارج کردن نیروهای ضد داعش را از عراق آغاز کرده، در جهت تقویت موضع خود در منطقه از طریق اعزام نیروهای بیشتر برای رویارویی احتمالی با ایران اقدام نموده است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر موقت عراق، روز دوشنبه متیو تالر، سفیر آمریکا در عراق را اعزام کرد و همکاری دو کشور برای رسیدگی به خروج نیروهای آمریکایی را خواستار شد. اما عبدالمهدی هیچ مهلتی برای خروج نیروها تعیین نکرد.

ترامپ روز دوشنبه به دلیل مدنظر گرفتن سایت های فرهنگی ایران در میان ۵۲ هدف احتمالی حملات آمریکایی به شدت از سوی کنگره مورد انتقاد قرار گرفت. دموکرات ها هم او را برای شفاف سازی درباره هدفش از ترور سردار سلیمانی تحت فشار گذاشته اند. ترامپ پیش از صادر کردن دستور حمله هوایی و ترور سردار سلیمانی در ساعات اولیه بامداد جمعه در بغداد، با کنگره یا متحدان آمریکا مشورت نکرده بود.

کاخ سفید روز شنبه همانطور که قانون قدرت های جنگ مصوب 1973 ایجاب می کرد، با ارسال یک اطلاعیه رسمی که محتوی آن اطلاعات طبقه بندی شده به شمار می رود، کنگره را در جریان گذاشت. این در حالی است که چنین اطلاعیه هایی عمدتا به صورت عمومی تنظیم می شوند و در صورت نیاز، بخشی از آنها محرمانه است. چاک شومر و باب منندز، سناتورهای دموکرات، روز دوشنبه با ارسال پیامی به ترامپ از او خواستند این اطلاعیه را غیرمحرمانه اعلام کند. یکی از کارمندان سنا گفت: «در این اطلاعیه چیزی ندیدیم که نیازی به محرمانه بودن آن باشد. طبق قانون قدرت های جنگ، لازم است که اطلاعیه در بازه زمانی 48 ساعته ارائه و از اهداف اقدام مربوطه برای مردم آمریکا در این بازه زمانی حساس به طور شفاف سخن گفته شود. پنهان کردن چیزی که قرار است شفاف باشد، نوعی خودتخریبی است.» کاخ سفید پیشنهاد کرده که شرایط را برای برخی از اعضای کنگره به طور خلاصه شرح دهد؛ اما کلیان کانوِی، مشاور ترامپ، گفت که تصمیم گیری درباره ارائه این توضیحات به پنتاگون بستگی دارد.

متحدان ایالات متحده در اروپا و خاورمیانه هیچ یک به رغم برخی برخی مخالفت هایشان با اقدامات سلیمانی در منطقه، از تصمیم ترامپ حمایت نکرده اند و از همه طرفین خواسته اند خویشتن داری پیشه کنند. آمریکا روز دوشنبه درباره ترور سردار سلیمانی به وزرای کشورهای عضو پیمان ناتو گزارش داد. جنس استولتبرگ، دبیر کل ناتو، بعدتر در گفت و گو با خبرنگاران بین ائتلاف و این عملیات فاصله انداخت و گفت: «این تصمیم ایالات متحده بود، نه تصمیمی که توسط یک ائتلاف جهانی یا ناتو گرفته شده باشد.» او همچنین تعلیق ماموریت آموزشی ناتو در عراق را تایید کرد و گفت: «امنیت نیروهای ما برایمان در اولویت قرار داردو از این رو، آموزش در منطقه را به طور موقت به تعلیق درآورده ایم.»

این نگرانی عمده وجود دارد که موضع گیری محتاطانه ائتلاف جهانی تحت رهبری ایالات متحده علیه داعش از کارایی آن بکاهد و فرصت احیا را برای این گروه تروریستی در پی داشته باشد. لوک هارتگ، رئیس ارشد سابق مبارزه با تروریسم در شورای امنیت ملی که در حال حاضر در بنیاد آمریکای جدید فعالیت می کند، نوشت: «مساله حائز اهمیت این است که برای مدت زمان نه چندان کوتاهی هیچ عملیات ضدتروریستی در عراق و سوریه در جریان نخواهد بود. میراث ترامپ در زمینه مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه احتمالا چند کشته خواهد بود، اما نداشتن هیچ شریکی که حاضر به همکاری با ما در از بین بردن هسته تروریسم باشد، امکان ریشه کن کردن آن را از بین می برد.»

منبع
گاردین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا