خبر اولسیاسی

ایران در پی کنار گذاشتن متحدان سنتی خود در عراق/ «نوری المالکی» از ایران فاصله می گیرد

اتاق مشورتی ایران متشکل از سپاه، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، و حزب الله لبنان تشکیل شده تا برنامه تازه ای برای عراق پس از ترور سردار سلیمانی طراحی کند.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه سیاسی عراقی از تغییر سیاست های ایران در عراق در پی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، خبر داد.

این مقام بلندپایه به «العالم الجدید» گفت که در پی ادامه ناآرامی ها در عراق و کشیده شدن اوضاع به سمت دلخواه ایالات متحده و ناتوانی «لابی ایران در عراق»، یعنی مثلث «نوری المالکی»، «هادی العامری»، و «مسعود بارزانی» ایران سیاست خود درقبال ایادی خود در عراق را تغییر داده است.

به گفته این مقام، ایران متوجه شده که در این سال ها این مثلث نتوانسته افکار عمومی عراق را راضی نگه دارد و برای خروج نیروهای امریکایی از عراق نیز کار چندانی از دستش برنمی آید، به خصوص که بارزانی کاملا از سیاست های ایران فاصله گرفته است.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که ایران به این نتیجه رسیده که برای پیشبرد اهداف خود در عراق سراغ «سید مقتدی صدر» برود که هم توانایی تشدید فعالیت ها برای خروج نیروهای امریکایی از عراق را دارد هم می تواند گروه های مسلح وابسته به ایران را کنترل کند.

به گفته این مقام عراقی، اتاق مشورتی ایران متشکل از سپاه، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، و حزب الله لبنان تشکیل شده تا برنامه تازه ای برای عراق پس از ترور سردار سلیمانی طراحی کند که مهم ترین بخش آن کنار گذاشتن لابی سنتی ایران یعنی مثلث المالکی ـ العامری ـ بارزانی است.

این منبع افزوده که یکی از خواسته های ایران از این گروه تصویب قانونی برای شکستن انحصار پرواز هواپیماهای ائتلاف در آسمان عراق و گرفتن مجوز برای پرواز هواپیماهای ایرانی بوده که ازجانب این گروه رد شده است.

به گفته این منبع، ایران در رویکرد جدید خود در قبال عراق سراغ سید مقتدی صدر رفته چون به نظر ایران او تنها کسی است که از پس کاری که دیگران نتوانستند، یعنی تضعیف حضور و نفوذ امریکا در عراق، برمی آید.

وی افزوده که این تصمیم با توصیه دبیر کل حزب الله لبنان «سید حسن نصرالله» بوده است، با این استدلال که صدر توانایی کنترل نیروهای شبه نظامی را دارد زیرا اکثر آنها گروه های منشعب از جیش المهدی هستند که صدر آن را تشکیل داده بود، ضمن اینکه وی برخلاف دیگر سران سیاسی عراق هواداران پروپاقرص بسیاری دارد.

صدر که ماه هاست در ایران به سر می برد در 13 ژانویه در محل سکونت خود در قم جلسه ای با سران چند گروه شبه نظامی عراقی برگزار کرد و پس از آن از تشکیل جبهه «مقاومت بین المللی» علیه حضور امریکا در عراق خبر داد.

منبع مذکور همچنین تأکید کرد که رفتن ایران سراغ صدر باعث شده که مخالفان جدی و قدیمی صدر و ازهمه مهم تر «نوری المالکی» در دایره خطر قرار بگیرند و با فاصله گرفتن از ایران سراغ ایالات متحده بروند و در همین راستا بود که وی فقط چند روز پس از حمله امریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد و ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با سفیر امریکا در بغداد دیدار کرد.

این منبع افزود که المالکی از همراهی در تجمع دربرابر سفارت امریکا در بغداد پس از حمله هوایی امریکا به مواضع الحشد الشعبی با قاطعیت خودداری کرد و حاضر به صدور بیانیه ای در محکومیت تحریم های امریکا علیه سران الحشد الشعبی به خصوص «قیس الخزعلی»، رئیس عصائب اهل الحق، نشد و این همه باعث شده که روابط او با سران حشد شکرآب شود.

به گفته این مقام عراقی المالکی اخیرا دوباره به آغوش سران قدیمی حزب الدعوه برگشته و مشورت های خود با آنان را ازسر گرفته است و خود را برای خنثا کردن برنامه های صدر آماده می کند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا