خبر اولسیاسی

ادامه تظاهرات عراق در سومین روز متوالی/تظاهرات کنندگان: تا تحقق کامل خواسته هایمان به تظاهرات ادامه خواهیم داد

تظاهرات کنندگان برای سومین روز متوالی به نشانه اعتراض راه های اصلی بغداد و دیگر شهر های مهم عراق را بستند.

میدل ایست نیوز: یک کشته و ده ها زخمی، نتیجه تلاش نیروهای امنیتی عراق برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان استان های جنوبی عراق است.

تظاهرات کنندگان به نشانه اعتراض به دلیل پایان مهلت به مقامات عراق برای انتخاب نخست وزیر مستقل و تحقق خواسته هایشان راه های اصلی بغداد و دیگر شهر های مهم عراق را بستند.

در بغداد، بزرگراه «محمد القاسم» در وسط بغداد بارها توسط معترضان بسته شد و در استان های واسط، ذی قار، کربلاء، الدیوانیة و بصره معترضان هم چنین راه های اصلی و پل های مهم شهر را برای فشار به مقامات عراق به خاطر اجرا اصلاحات کامل در عراق بستند.

پلیس برای سومین روز متوالی برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کرد و درگیری های شدیدی میان دو طرف در میدان «الطیران» بغداد شکل گرفت.

بستن راه ها

به گفته برخی منابع، در استان نجف در جنوب بغداد تظاهرات کنندگان بزرگراه اصلی میان استان و کربلاء را مسدود کردند.

ادارات دولتی و موسسات آموزشی نیز در اکثر استان های جنوبی تعطیل شد.

در شهر ناصریه مرکز استان ذی قار معترضان که اغلب آنها دانشجو بودند در وسط شهر تجمع کردند و با در دست داشتن پرچم عراق شعار های مختلفی از جمله «بالروح ..بالدم نفدیک یا عراق»، (عراق، با روح و خون خود فدای تو می شویم) سر دادند و تاکید کردند تا تحقق خواسته هایشان به اعتراض ادامه خواهند داد.

معترضان هم چنین راه های ارتباطی ناصریه با شهر های شمالی و جنوبی را بستند که باعث ترافیک شدید و توقف صد ها کامیون نفت کش شد.

شهر بصره نیز که مرکز نفت عراق است از این تظاهرات بی نصیب نبوده و تظاهرات کنندگان راه های اصلی شهر را با آتش زدن لاستیک بستند.

عراق از اول اکتبر سال گذشته (2019) شاهد تظاهرات شدیدی در اعتراض به فساد، و خروج نخبه های این کشور بعد از سال 2003 بوده است، تظاهراتی که بالغ بر 500 کشته بر جا گذاشته است.

پیشتر نیز برخی منابع در نیروی امنیتی عراق از اصابت سه موشک کاتیوشا به منطقه «الخضراء» خبر دادند و گفتند که این موشک ها از منطقه «الزعفرانیه» در خارج از بغداد شلیک شده و دو موشک به نزدیکی سفارت آمریکا برخورد کرده است.

این تظاهرات برای سومین روز متوالی هم چنان در اکثر استان های جنوبی عراق ادامه دارد از آنجا که «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، طی سفری که به سوئیس داشته، قرار است در نشست اقتصادی داووس شرکت کند و انتخاب نخست وزیر جدید را تا چهار روز آینده به تعویق انداخته است.

منبع
الجزیرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا