خبر اولسرخط خبرها

ادامه ناآرامی ها در لبنان با وجود معرفی کابینه جدید لبنان

حسان دیاب شامگاه سه شنبه کابینه خود را که از متشکل از ۲۰ تکنوکرات است، معرفی کرد.

میدل ایست نیوز: ریاست جمهوری لبنان سه شنبه شب (22 ژانویه) از تشکیل کابینه جدید به نخست وزیری «حسان دیاب» خبر داد.

لبنان از اواسط اکتبر سال گذشته شاهد تظاهرات علیه فساد دولتی و طبقه حاکم در این کشور است. به دنبال تشدید این اعتراضات سعد الحریری از مقام نخست وزیر استعفا کرد.

به نظر کارشناسان لبنان در بدترین وضعیت از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ قرار دارد و نگرانی‌ها در مورد ثبات کشور که بدهی‌های خارجی سنگین دولت شدت گرفته است.

حسان دیاب شامگاه سه شنبه کابینه خود را که از متشکل از ۲۰ تکنوکرات است، معرفی کرد. کابینه دولت مستعفی سعد الحریری ۳۰ وزیر داشت.

حسان دیاب پس از معرفی اعضای کابینه خود در کاخ ریاست جمهوری لبنان گفت: «به رغم اتهامات بسیار من (به عنوان نخست وزیر) منصوب شدم . خواهان کار کردن هستم و به دنبال جر و بحث نیستم. من طبق قانون عمل کرده و دولت تشکیل داده ام. من با پیروی از قوانین و مقررات هیات وزیران را تشکیل دادم».

وی اضافه کرد: «این دولت بر اساس خواست و آرمان کسانی که در سه ماه گذشته در سراسر کشور دست به تظاهرات زدند، تشکیل شده است».

حسان دیاب همچنین ابراز امیدواری کرده است خواسته تظاهرکنندگان برای قوه قضاییه مستقل محقق شود تا وجوه اختلاس شده بازگردانده شود.

«ناصیف حتی»، نماینده سابق لبنان در اتحادیه عرب در کابینه حسان دیاب عهده دار سمت وزارت خارجه است. «زینه عکر» و «غازی وزنی» نیز به ترتیب به عنوان وزرای دفاع و دارایی معرفی شده اند.

در کابینه جدید لبنان 6 وزیر زن حضور دارند که یکی از آنها وزیر دفاع است.

معرفی این کابینه البته باعث آرامش در خیابان های بیروت نشد و معترضان پس از اعلام کابینه نیز به بستن خیابان ها در بیروت و بقاع و طرابلس ادامه دادند.

صدها تن نیز دربرابر مجلس لبنان تجمع کردند و کابینه دیاب را دولت سهمیه بندی سیاسی دانستند.

تظاهرات کنندگان همچنین به سابقه وزرای جدید که غالبا در دولت های قبلی نیز سمت های بلندپایه داشته اند اعتراض دارند و آن را متشکل از افراد فاسدی می دانند که برآمده از طبقه سیاسی به گفته ایشان فاسد است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا