اقتصادیسیاسی

«برهم صالح»: در جنگ با داعش هم امریکا و هم ایران نقش محوری داشتند/ مصوبه خروج نیروهای خارجی از راه مذاکره بر پایه استقلال عراق حل خواهد شد

«برهم صالح» در سخنرانی خود در نشست مجمع جهانی اقتصاد داووس به تشریح اوضاع داخلی عراق پرداخت.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، در سخنرانی خود در نشست مجمع جهانی اقتصاد داووس به تشریح اوضاع داخلی عراق پرداخت.

او گفت: «اگر اینجا به صراحت بگویم عراق در شرایطی سخت به سر می برد، کسی تعجب نخواهد کرد، چهار ماه است که معترضان که اکثر آنها جوانان عراق هستند جان بر کف در خیابان‌های ندای تغییر سر می‌دهند و مطالباتی عمیق در عرصه اقتصادی و ملی دارند و هم‌زمان نزاع‌های منطقه‌ای حاکمیت ارضی ما را تهدید می‌کند و ما در چشم طوفان هستیم».

رئیس جمهور ابراز اطمینان کرد که عراق این چالش‌ها را پشت سر خواهد گذاشت و کشوری قدرتمندتر و متحدتر و شکوفاتر خواهد بود و افزود که عراق امروز با شکست دادن داعش که با سلحشوری نیروهای ارتش و حشد و پیشمرگه و با کمک جاکعه بین الملل انجام شد در آستانه مرحله تازه‌ای است که بتواند زخم‌های خود را از تن بشوید و صفحه دهه‌ها جنگ و تحریم و دشواری را بندد.

وی گفت که تنش‌های رو به افزایش میان ایران و کشورهای خلیج و امریکا در ماه گذشته نشان داد که آرزو های ما در معرض نزاع‌های سیاسی‌ است که خارج از کنترل ما و گرفتار دخالت خارجی‌ است که بدان رضایت نداریم.

او افزود که اگر همسایگان و متحدان ما به اختلافات خود ادامه دهند و به حاکمیت ارضی عراق احترام نگذارند و خاک عراق را میدان منازعات خود کنند، امیدی به پیشبرد برنامه‌های تحول‌طلبانه خویش نداریم.

صالح تأکید کرد: «عراق مدیون ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا و به‌خصوص حمایت‌های نظامی و اقتصادی آن است و ائتلاف ضد تروریسم به رهبری ایالات متحده نقشی محوری در پیروزی نیروهای عراقی در جنگی بود که عراق را در دوراهی مرگ و زندگی قرار داده بود، در عین اینکه ایران نیز نقشی محوری در جنگ با داعش داشت و ما با جمهوری اسلامی روابط عمیق جغرافیایی و تاریخی و آبی و اقتصادی و دینی داریم».

او افزود که از سوی دیگر عراق روابطی تنگاتنگ با عمق عربی خود دارد و ترکیه نیز تأثیر بسیاری بر منافع عراق دارد و این وضعیت ژئوپلتیک شرایطی حساس و دشوار برای عراق ایجاد کرده است.

وی گفت که عراق نمی‌تواند با یکی از اینها دربرابر دیگری متحد شود به خصوص تا زمانی که همه آنها به حاکمیت ارضی و استقلال عراق احترام گذارند.

او تأکید کرد که هیچ کشوری حق ندارد درباره اینکه با چه کسی رابطه داشته باشیم چیزی را به ما دیکته کند و مبنای همه روابط اقتصادی و دیپلماتیک ما فقط و فقط منافع ملی ما و حتی متحدان ماست و ثبات عراق باید به مصلحت همه شرکای بین المللی ما تبدیل شود.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد که «فراخوان اخیر مجلس عراق برای خروج نیروهای خارجی علامت حق ناشناسی یا دشمنی نیست بلکه واکنشی است به آنچه از نظر بسیاری از مردم عراق نقض حاکمیت کشورشان است و این مسئله از راه مذاکراتی که هسته اصلی آن استقلال و ثبات عراق است حل خواهد شد».

او با اشاره با سابقه تاریخی عراق تأکید کرد که تجارب تلخی که این کشور پشت سر گذاشته به همه مردم عراق یاد داده که اختلافاتشان هرقدر هم که بزرگ باشد دربرابر پیوندهایشان کوچک است و اعتراضات اخیر به روشنی نشان می‌دهد که دغدغه ملت و میهن بر هر چیزی در عراق غلبه دارد.

صالح بر نیاز به چارچوب‌های منطقه‌ای همکاری امنیتی و اقتصادی و بازرگانی تأکید کرد  که در آن فضاهای لازم برای مذاکره و حل نزاع‌ها تأمین می‌شود.

او حوادث همراه با تظاهرات در عراق را دردناک و ویرانگر خواند و گفت که در این خشونت‌ها که کار افراد قانون‌شکن است بیش از 600 معترض مسالمت‌جو بی گناه جان باخته‌اند که اکثر آنها جوانان زاده دهه 1990 و بعد از آن و بسیاری نیز نیروهای امنیتی عراق هستند و «این اقدامات را به شدت محکوم می‌کنم و با عاملان آن براساس قانون برخورد خواهد شد».

او گفت که این تظاهرات‌کنندگان خواستار زندگی بهتر و بهبود خدمات، ازبین رفتن فساد، پایان فرقه‌گرایی و مبنا قراردادن نگاه ملی و ایجاد نظام دموکراتیکی است که بازتاب دهنده هویت جامع آنها باشد و انتخابات آزاد و شفاف هستند و «من نیز از همه این مطالبات حمایت می کنم».

رئیس جمهوری عراق گفت که کشور نیازمند بازگشت اعتماد مردم به حکومتشان و تجدید نظر در قوانین و تهیه شرایط لازم برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و توسعه پایدار است به‌خصوص که عراق بالاترین میزان رشد جمعیت در خاورمیانه را دارد و تحقق این همه با بخش دولتی فرسوده و بخش خصوصی نوپا در عراق عملی نیست و همه باید به عراق در این مسیر کمک کنند.

او تأکید کرد که در این شرایط سخت از حکمت و رهنمودهای مرجعیت عالی شیعه آیت الله عظمی سیستانی برخوردار بودیم که همواره در سخت‌ترین شرایط عراق نقشی سرنوشت ساز داشته و عراق را به ساحل امنیت رسانده است و «مطمئنم که ازجانب همه شما می‌توانم برای سلامتی عاجل ایشان دعا کنم».

او در پایان تأکید کرد که عراق نیازمند بازسازی و به روزشدن همه امکانات خدماتی و شهری از بندر و فرودگاه و راه‌آهن و صنایع و کشاورزی است و برای تحقق این همه نیازمند سرمایه‌ها و کمک خارجی است و از همه دعوت برای مشارکت در بازسازی عراق دعوت می‌کند.

منبع
دجله نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا